Alla inlägg under augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 5 augusti 2017 08:27

Inatt fick jag sova till 03,54 och det kändes bra.

Tänkte när jag vaknade att jag inte hade hostat något, men så skulle jag inte ha tänkt för nu satte hostan igång igen.

 

Enligt Lasse så hade jag visst hostat innan dess, men det var i alla fall inget som störde mig.

Somnade i alla fall om och sov till klockan var halv 8, något som jag troligen behövde.

Vädret var inte så kul, det regnade och blåste för fullt.

 

Tittade på appen och visst stämde temperaturen och även lite sol visade sig mellan molnen.

Klockan 14.00 idag är det bröllop nere vid havet och klart att vi ska dit och kolla.

Den är dotter till de som nu äger Lasses pappas förädrahem uppe på alvaret.

Var på deras bröllop för 2 år sedan, då var det sonen som gifte sig och jag fick vara fotograf.

Tyvärr har jag sagt ifrån detta i år efter som jag inte har något bra fotosystem på min dator och då känner att jag inte jag återge bilderna på bästa sätt.

Men kameran kommer ändå att vara med.

Vi hade även sagt att vi kanske kunde hinna med återvinningen denna dag, men det får vi se.

Nu är klockan strax före halv nio och vi har i alla fall klarat av frukosten, nu är det bara våra hundar som ska få sitt. 

Sen får dagen bli som den blir.

Jo då återvinningen hann vi med och även brädgården där Lasse köpte en massa virke.

Kände mig allt annat än frisk denna dag, men att missa bröllopet och få fotografera det ville jag inte.

Vädret var så där, man visste inte om det skulle bli regn eller inte, visst kom det  ett par droppar men det var ljuma vindar och solen sken.

Det blev 103 bröllopsbilder som jag nu kommer att överlämna till brudparet.

 

Vackrare plats än Ålkistan är svår att hitta 

  

Eftersom det blåste mycket så fick bruden ha sin lilla brudnäbb på armen hela tiden.

Det blev en lång stund där nere vid havet och jag orkade inte stanna kvar tills allt var färdigt. Vi hade bilen med oss så vi åkte hem och tog med oss en flaska vin och lite ostkex och gick upp och satte oss vid vägen för att invänta brudparet. Ville så gärna ha en sista bild på dem på flaket.

   

Att bröllopet var fint kunde man se och även se dem köra in på Lasses pappas gamla ägor.

   

att även vädret skötte sig bra kan man se på mina bilder.

Sen blev det att vi gick hem och plockade lite och så var det snart dax för hundarnas mat.

Hade planer på att göra lite kräfträkor men det fick bli tacos i stället.

    

Detta är ju alltid gott, tyvärr så hade jag glömt att köpa rödlök, men det gick bra utan.

Efter middagen så skulle Lasse plocka lite med sitt virke och jag skulle egentligen ha gått in och tagit hand om disken men somnade i en solstol och när jag vaknade till så gick jag in och la mig på sängen (detta betyder att jag inte mår så bra).  Somnade direkt om och vaknade av att jag trodde klockan var kvart i 3 på natten, men den visade sig vara kvart över 9 på kvällen.

Gick upp och satte mig framför TV:n och kollade på idrott.

Sen blev det sängen och lyssna på radion fram till klockan var strax efter 01.

Att jag inte hade gott många steg denna dag kändes och även visade sig på min klocka

 

Alldeles för lite men jag får ta igen detta när jag börjar känna mig pigg igen.

Ia

 

 

 

Av Ia Hornesjö - 4 augusti 2017 08:19

Som jag redan berättade igår så kände jag mig inte helt kry.

Detta fortsatt jag med hela natten, frös, svettades och hostade om vart annat.

Är ju inte van att vara sjuk så detta gjorde mig även irriterad, har inte tid att känna mig så här.

Regnat och blåst har det även gjort under hela natten.

 

Att det inte blev så mycket sömn det visste jag ju redan.

Vädret var i alla fall mycket bättre när jag tittade ut strax före 6.

 

Vi får väl hoppas att detta väder håller i sig större delen av dagen.

Vi måste iväg med lite sopor till återvinningen och jag hoppas kunna efter honungsvatten och alvedon vara lite mer på benen.

Lite bättre kändes det och jag ställde mig med Qling för att i alla fall försöka få bort lite tovor.

Någon återvinning blev det inte för det fick Lasse inte tid till. Men tog sedan en tur till macken för att sätta om vårt onsdagslotto och idag var det lite vinst, nej inte många kronor men i stället för att betala så blev det 30 kronor i handen

Åkte sedan till Ica och köpte några blommor för att sen åka till gravarna och sätta lite färg på dem,

Hem med maten som vi hade köpt och eftersom vädret var så fint så ville jag till Trollskogen och kolla lite. Solen sken och vi gick ur bilen och gick runt lite innan vi bestämde oss för att sitta ner ett tag och ta en god korv. Men vi hade precis bara satt oss ner så kom regnet och vi fick snabbt ta oss till bilen igen.

                 

Lite bilder blev det i alla fall uppe vid Trollskogen och på vägen hem

Hem och nu ville Lasse vila. Själv var jag jättetrött efter nattens få sovtimmar så jag la mig också framför TV:n för att försöka sova någon timme. Men efter bara 10 minuter så började min mobil ringa och det var en som ville ha trimning på in hund.  Förklarade att vi var på Öland till september.  La mig ner igen och snart ringde nästa telefon, även den ville ha en trimning.

Nu skulle jag väl i alla fall kunna få några minuter tänkte jag, men nu ringde min mobil igen och denna gång var det en av mina hundvänner som vet att vi är på Öland men ville höra med mig om jag visste någon i Stockholm som kunde trimma cocker.

När jag så äntligen hade klarat av mina telefonsamtal så var det nu tid för att ge hundarna lite mat.

Sen var det frågan, skulle vi grilla utomhus eller skulle jag göra allt i köket.

     

Grillningen fick bli ute men vi satte oss inne för att äta eftsom det blåste så mycket.

Men nu sken solen igen och vi tog oss en timme ute för att spela lite kort.  

När  klockan närmade sig halv 9 så gick vi in och satte oss framför TV:n för att kolla lite på hur våra svenskar skötte sig under friiidrotten.

 

Dagen har gått bra, visst har jag fått knapra alvedon för att orka med och några promenader har jag inte orkat med.

Så idag nådde jag inte fram till mina 10,000 steg.

God natt

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 3 augusti 2017 08:10

   

Inatt tyckte jag att jag har sovit väldigt bra, men blir då lite förvånad när jag ser att det bara blev 2 timmar och 54 minuter.

Kände mig i alla fall svettig när jag vaknade så jag steg direk ur sängen och ställde mig i duschen. Annars var det alldeles tyst i huset och detta var en härlig egentid för mig.

Kollade dagens väder.  Temperaturen var inget att klaga på, men annars såg det grått och regningt ut, men det får vi se hur det blir med detta under dagen.

Kände mig lite halvvissen denna morgon, hade haft hackhosta under natten och även huvudet kändes tungt.  Men vädret var fortfarande bra och jag tog mig en promenad tillsammans med Qling ner till postlådan.  Kändes som om stegen var väldgt tunga denna dag och att jag var på väg att bli förkyld.

När vi kom hem så fick jag en sms från Kerstin och Robban (Olivers husse och matte) som frågade om de kunde komma hit på en fika.  Klart att de får, alltid lika kul när de kommer, tyvärr finns inte Oliver med dem längre sen några veckor tillbaka. Hade inget fikabröd hemma men slängde ihop lite hallongrottor och så hade de som vanligt med sig härliga wienerbröd från Böda bageri.

Våra hundar var glada över att se Kerstin och Robban, men jag undrar om de inte saknade Oliver, det har ju under alla 10 åren förknippat dem med just Oliver.

Kunde idag inte ha alla hundar ute samtidigt eftersom både Olga och Yra löper, så några bilder blev det inte.

Hade två fina timmar tillsammans, vi började med att sitta ute i det fria, men var tvingade att flytta in under taket den sista halvtimmen då det började dugga

En snabbis in till centrum blev det när de hade åkt, hade en liten sak som jag måste skicka iväg till en traderaköpare.

När vi kom hem gick Lasse och la sig och jag satt igång och städade mitt skafferi.

Middagen var planerad att göras inomhus denna dag.

 

Det fick bli kycklingfile med ris och gräddsås.

Vi trottsade regnet och satt ute med levande ljus och lyssnade på smattret regnet som vi hade över huvudet.

Regnet tilltog och det fick inte bli någon kvällspromenad.

Hade bestämt oss för att kolla på uppföljaren av "vi hade i alla fall tur med vädret".

Allt började så bra och det var helt underbart att se de gamla skådisarna i film 25 år efter den första.. som vanligt hände de ju en massa tokigheter och precis när de var på bröllopet och jag var inne i den roliga filmen så slockande TV:n och åskan var precis över oss.

Kände mig verkligen besviken på att inte få se slutet, så nu måste jag leta reda på filmen så jag får se hela.

Nu tog även regnet riktigt fäste och det dånade i hela huset.

Mådde ju inte helt bra så det var bara att lägga mig i sängen och lyssna på fotboll och sedan Karlavagnen.. min hosta tilltog och jag hade svårt att sova.

Innan jag drog ur alla sladdar i huset så kollade jag i alla fall på mina dagliga steg.

 

Även idag nådde jag i alla fall mina 10,000 och lite till.

Hoppas kunna sova lite i alla fall.

God natt

Ia

Av Ia Hornesjö - 2 augusti 2017 09:26


Var tar dagarna vägen.

Det utlovade regnvädret med klass 1 varning uteblev. Lite regn kom det under natten men det var nog inte många droppar.

 

Morgon såg fin ut och jag hade även sovit gott denna natt.

 

Fast inte rktigt som det såg ut på mobilen, för enligt den hade jag ingen vakentid, så då gick jag nog i sömnen när jag var upp för att säga till Qling vid 4 tiden att han skulle vara tyst.

Dagen fortsatte med bra väder och det var nog den varmaste dagen vi har haft.

Var ner till Mona för att hämta en kärra grus och det tog på Lasses krafter, men han är envis.

Var in till Löttorp och kollade lite på den sista loppmarknaden vid Missionshuset, men som vanligt var det inget av värde för oss.

Var in på systemet och köpte lite rödvin till helgen.

När vi kom hem fick jag för mig att ställa in vår gamla TV i mitt datarum, men vi har ju ingen box där inne så jag trodde inte ens att jag skulle få igång den, men med en inomhusantenn fick jag bra bild på 4:an och 6:an, ja alltid något om vi vill se på två program samtidigt.

Lasse fortsatte med sitt snickarande och när klockan var nästan halv 2 så var jag så hungrig, något som jag sällan är, men just idag kände jag att blodsockret inte var på topp och något vill jag stoppa i magen. Vi grillade 4 vanliga grillkorvar 

  Det var verkligen behövligt, det kände både Lasse och jag.

Dagen fortsatte med både vila (för Lasse) och lite småplock.

När klockan var ca 18,00 så tog vi vår promenad till brevlådan för att kolla efter post, men även idag var lådan tom.

Nu var det dax för mig att göra en sallad till middag. En sån här varm dag är det ingen hit att ställa sig vid grillen utan en kall och god sallad var det som vi båda önskade.

    

Lasse tyckte att det var mycket på tallriken och han trodde inte att han skulle orka äta upp allt, men det var nog bara ögat som spelade honom ett spratt för han åt upp allting.

Gott var det också.

Det blev sedan TV och film fram till midnatt , men innan ville jag kolla hur många steg jag hade lyckats med denna dag.

 

Helt okej även idag då svetten lackade så fort jag rörde mig.

Men nu blir det god natt.

Ia

Av Ia Hornesjö - 2 augusti 2017 08:57

     

Morgonen såg inget vidare ut. 

Sovit hade jag gjort enligt denna klocka, men inte enligt mig själv.

Mina steg lyckades jag i alla fall med under gårdagen.

Hade en del på agendan denna dag, så det var bara att sätt igång tidigt.

Vi 10-tiden skulle vi ner till Mona för att kolla vad jag skulle göra när de hade rest hem. Eftersom de stänger av allt så vill Mona att jag tar hand om det jag vill ha ur frys och kyl och det är som vanligt en hel del.  

Gick hem när jag hade fått veta vad jag skulle göra och då tog jag en promenad med Qling, passade på att gå ner till Roynes husvagn och hälsa på Emilie och hennes kille som har lånat vagnen denna vecka.

När vi kom tillbaka hem så var det dags att gå ner till Mona för att hämta hem sakerna, tog bilen ner för det var en del att bära.

Hem med allt och fyllde frysen i lillstugan och sedan hade jag tänkt att sätta mig ute för nu sken solen för fullt och det var en rätt tryckande värme.

Men jag hamnade vid spisen i stället. Hade som vanligt fått med mig både fläsk och potatis och då passar det ju bra att göra lite kropkakor.

 

Det blev 18 stycken och detta är ju 3 mål mat för oss.

Sen blev det lite vila för Lasse och jag själv satt mest stilla medan kroppkakorna låg i vattnet för att sjuda .

När jag skulle ta upp dem när de hade nått ytan allihop så kom jag på att jag hade lagt in hålsleven i diskmaskinen som nu stod och gick, hade ingen lust att stänga av den utan tog i stället 2 skedar för att ta upp kroppkakorna med, men misslyckades med 6 stycken som gick sönder en del.

 

Så allt som såg så bra ut kändes som ett misslyckande.

Men middagen blev bra ändå för jag tog de 6 som hade gått sönder och stekte dem istället.

 


Spelade ju inte så stor roll eftersom de i alla fall inte ska ätas hela.

  Gott blev det i alla fall med både den tjocka grädden och lingonen.  Tyvärr åt Lasse för mycket så han fick ont i magen.  Vi tog i alla fall en promenad ner till brevlådan med tjejerna och Lasse klagade hela tiden på sin magvärk. Kände mig lite elak som hade bjudit honom på en middag som kanske inte var så bra för honom, men han väljer ju själv hur mycket han vill och kan äta.

Gick hem för att kolla på Skansen kväll som var jättebra i kväll.

Sen blev det en sen film fram till midnatt.

Kollade mina steg under dagen.   och även denna dag hade jag inte helt legat på latsidan.

Hoppas få sova i natt.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards