Alla inlägg den 8 september 2017

Av Ia Hornesjö - 8 september 2017 08:07

 

   

Stegen har svårt att komma upp i öve 10000 och sömnen är så där. 

Idag var det kallt inomhus, kanske bra att sätta på våra element så att vi får lite värme. 

Men solen sken och när klockan var strax efter 9 så var det 13 grader enligt prognosen och redan 25 grader på vår veranda i solen.  Så ville man bli varm var det bara att sätta sig ner och njuta, men detta fanns det inte så mycket tid till denna dag. Det sista av allt som vi har sorterat ut bland icke nödvändiga saker skulle upp till sopstation.

Stannade vi postlådan och tog Ölandsbladet och lite post som hade kommit dagen innan.

Passade på att läsa tidningen på väg upp till återvinningen

   

Idag fick mitt gamla 50-tals sminkbord (har använts som databord av mig) åka med till tippen.

Mycket med smått och gott finns det blad all denna bråte.

Hade sett att de hade röda fina ljung på Ica i Borgholm, så jag frågade Lasse om vi kunde ta oss en tur dit och köpa ett par till gravarna.

   

Så här såg de ut på bilden, men inte fanns det nägra sådana när vi kom fram till Ica, kändes lite snopet att åka flera mil för dessa och så finns det inga.

Lasse hade velat gå lite i Borgholm, men jag frös så mycket, hade inte tänkt på att ta på mig något varmt och en t-tröja räckte inte denna dag med ca 15 grader i luften.

Köpte i alla fall 2 stycken när vi ändå var där och då blev Lasse jättesugen på Ölandslimna och medvurst, så det blev i alla fall lite vi handlade.

När vi kom hem så var det toppenväder och vi satte oss ute för att fika

 

Yra och Olga la sig i solen  och Qling han intog den bästa platsen, tur att jag inte hade hunnit duka fram ännu.

 

Det var bara att snällt säga till honom att nu var det vår tur att använda bordet.

      

Så fick det bli, men ska väl inte säga att vi blev av med hundarna för det, Nemo är hungrig jämt och tigger hela tiden, fast han får inget.

Nu var det dax att lägga ihop hundarnas poole och sedan tömma filtret och naturligtvis fanns nu hundarna åter vid vår sida.

     

De är alltid i vägen när vi jobbar med något

Satte även igång med den lite större poolen som vi tömde ner till filterintagen, kan ju inte tömma denna helt för då skulle den nog flyga bort när stormarna sätter in.

   

När vi flyttade på agregatet så hittade jag ett liten smultron som lyste rött och fint på marken.

     

Nu visste man inte vad som väntades, himlen precis ovanför oss visade olika väder, om man tittde upp över alvaret så såg det så klart och fint ut, men över ängen var molnen svarta.

men som vanligt här på Vedbyskog så drog de mörka bort fort och solen lyste snart igen från en klarblå himmel.

Idag hade vi kunnat sitta ute och äta, på vår uteplats och fast klockan nästan var 6 så visade sig solens strålar att värma denna

 

Trodde knappt att det var sant när jag kollade.

Men vi satt inne för Glamour ville jag inte missa.

 

Middagen blev lite repris från gårdagen, vi hade grillat 4 entrecoter och vi äter ju bara en var, så de två idag fick lite annat tillbehör av beasås och sparris och av de två potatisarna som fanns i kylen blev det varsin rösti.

Men efter en sådan middag måste de bli en promenad ner till postlådan. Det plingade till i min mobil och jag hade fått ett mail från Royne som talade om att han hade kommit tillbaka i kväll till ön. Tog vår promenad ner till honom och snackade lite, men sen fortsatte vi till postlådan och på hemvägen som även fick bli ner till Mona för att titta till hennes hus så var jag bara tvungen att a lite mobilbilder på den vackra kvällen.

         

I verkligheten var det som om himlen brann mellan de stora tjocka vita molnen.

Sen var det bara att komma hem igen och sätta oss framför TV:n.

Jag var trött och när klockan var 21,30 så kände jag att det var lika bra att gå och lägga mig och lyssna på radio i stället.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards