Alla inlägg den 10 september 2017

Av Ia Hornesjö - 10 september 2017 06:44

Natten har varit bra och även i natt har hostan hållit sig borta, men inte blåsten och regnet.

Vaknade vid halv 3 av att jag trodde taket skulle lyfta av blåsten.

Låg sedan vaken fram till halv 5 då jag åter slumrade till ett tag. Lasse hade varit uppe och satt på sig en t tröja för han frös.

Klockan 6 nöp han mig i tån och sa "vi åker hem idag när vi är klara med allt".  Ja han har mer hemlängtan än jag men att få komma hem och besöka vår veterinär med Opus känns bra och jag höll med honom..

Men att åka hem fast allt är ordnat på tomten tar ändå sina timmar.

Bara alla mina teknikprylar som ska lägga tilllrätta och även alla hundarnas saker.

Ja ja, det får ta den tid det tar, vi har ingen tid att passa.

   

Hej då  Öland, ses i april.

När klockan var 10,00 så var vi i alla fall klara och beredda att sätt oss i bilen för hemresan till Stockholm

     

Några bilar såg vi men det var först på ölansbron, annars var det så tyst och stilla hela vägen så länge vi befann oss på ön. Lite mer trafik blev det när vi kom ner till E22

Vädret var toppen att åka i, ca 15 grader  och sol.

Allt gick smärtfritt fram till Kårtorp då vi tog vår vanliga kiss paus för både oss och hundarna.

   

Sen fortsatte vi resan som fortfarande gick hur bra som helst.

Precis när vi passerar Söderköping så säger Lasse "hoppas det inte är någon broöppning". Det var det inte heller men vi hade bara kommit förbi kanalen då det var i stort sett tvärstopp och från andra sidan kom inte en enda bil. Men vi rullade i alla fall rätt snart och det var i krypfart, snart såg vi en massa blåljus och förstod ju att det hade hänt en olycka.

     

 Var väl inte riktigt detta vi hade hoppats på. Det hade nog inte de som körde de två bilarna som låg i diket och den som just när vi åkte förbi låg på båren men massor med folk runt sig.

Hoppas i alla fall att det gick bra för dem.

För oss som var på väg norr ut flöt det i alla fall på, men de stackare som stod i kön söderöver var det tvärstopp för eftersom vägen var helt avstängd.

Det roligaste var att våra ölandsgrannar stod i kön så vi hann i alla fall vinka åt dem nu när vi inte hann säga hej innan vi åkte.

Redan fortsatte sedan helt smärtfritt och när vi kom hem så var det 5 glada hundar som direkt hittade sina platser och även alla leksaker. Även Opus visade stor glädje att vara på hemmaplan.

 

Det blev att packa ur bilen och sedan åka till Hallunda för att handla lite viktiga saker att ha hemma.

Även pizzerian fick besök av oss och vi har verkligen längtat efter en Hallundapizza hela sommaren.

   

 

Nu blev det premiär att ta och korka upp den stora fina vinflaskan som vi fick av Sophi när hon lånade vår lillstuga en natt inför utställningen.

 

Det var gott och var sedan resten  av kvällen tog vägen har jag ingen aning om för jag somnade i soffan.

Så är denna Ölandssommar slut och vi återgår till att blogga i Sund och glad.

Återkommer till våren 2018

Tack för intresset av att läsa min blogg.

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 10 september 2017 06:25

I natt har jag sovit utan hosta och det kändes  bra.

Vädret såg riktigt hyfsat ut och solen försökte visa sig bakom molnen. Kanske kunde det bli som de sa på radion att östra götaland skulle slippa regnet.

Kände att vi hade en massa att tänka på som skulle in i bodar och möbler som måste plockas ihop innan regnet kom tillbaka, så vi satte igång tidigt med detta.

Det enda vi behövde göra var att åka till macken och tanka bilen, så det blev en snabb tur till Löttorp. Så här de sista dagarna vill man inte köpa på sig något nytt.

Hem och fortsatte på tomten tills det började suga lite i tarmen och jag hade 2 bratwurstar och även 2 bröd kvar i frysen så det passade ju bra att lägga detta på grillen.

   

Tänk att det kan vara så gott med dessa korvar när de grillas ute.

 

Hade fortfarande tur med vädret så jag dukade upp ute som vanligt.

Men det var det sista vi såg av en fin dag, för nu jäklar kom regnet och det med besked.

Nu hade vi i alla fall fått in det mesta och jag fick lägga taket till paviljongen i torktumlaren så den kunde torka.

Regnet fortsatte och vi kände att nej, nu ger vi upp. Redan klockan 19 denna kväll var det så mörkt ute att alla våra sollampor hade tänts.

Nej september i skogen är inget för oss. Nu började jag verkligen längta hem, fast visst får jag lite ångest också när jag tänker på att lämna Vedbyskog.

Rensade frysen och fann både räkor och två av mina bakade langos så middag kunde det bli även denna dag.

 

Ja ja imorgon är en ny dag och nu är vi klara med det mesta så det blir bara att slappa och kanske ta en tur med bilen någon stanns.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards