Alla inlägg den 2 juli 2018

Av Ia Hornesjö - 2 juli 2018 07:20

 

Ingen värme idag, faktiskt den kallaste morgon sedan vi kom ner för en vecka sedan.

Som vanligt somnade jag framför TV:n igår kväll   och redan före halv 10 så gick jag in och la mig..  Klart att natten då blev lite sämre och jag var vaken redan klockan 03.15 och fick för mig att jag måste upp och göra i ordning hundarnas mat, men visste att jag skulle inte kunna göra detta utan att de skulle vakna och tro att det var morgon. Så jag höll mig kvar i sängen och slumrade till lite då och då. När Lasse sedan vaknade så säger jag att jag måste upp och göra iordning maten till hundarna, men Lasse bara går förbi mig och jag hör hur han ställer ner hundarnas skålar till dem, jag frågar om han hade gjort i ordning maten på kvällen , men han säger att det gjorde jag, men jag har ingen som helst aning om att jag gjort detta.

Fick i alla fall mina 10,000 steg igår   och förväntade mig en belöning för mina uppnådda stegmått under juni. Men när inget kom så kollade jag appen och ser att det bara blev 8 dagar i följd för den 9:e var ju 1 juli.

Får kämpa vidare i juli och försöka få till minst 10,000 steg under mer än 9 dagar i följd.

Men det blev en del i alla fall under Juni månad: 261458 steg och165,2 km

Började med att ta en promenad med bara Olga, hon blir så glad när hon och jag är ensamma, hon tycker nog att Yra ibland är för mycket när hon hela tiden ska bestämma. Träffade Eva som har sålt sitt hus och nu var nere för att plocka rent och få hem alla sina ägodelar. Vi pratade länge och när vi kom hem så var Yra jättelycklig och gav även Olga en omgång för att hon hade fått vara med mig. Lasse hade tagit bilder på Yra medan jag var borta      hon hade inte lämnat sin plats vid min tröja och med sin bebis (en sak jag sydde till henne när hon var valp och den glömde vi här i höstas, så fort hon hittat den så var det hennes och den har hon inte lämnat i från sig på hela veckan) i mun och var så sur hela tiden. Saknade sin mamma.

 Tog min bok och satte mig ute och läste, himlen var täckt av vita bomullsmoln, men det var ganska så varmt i alla fall.

Det blev en tur till Löttorp för att handla och idag var det massor med folk i affären, så nu märks det att sommaren och turisterna är i gång. Passade på att köpa jäst, för Lasse hade frågat häromdagen när jag skulle baka bullar. 

Hem och tog oss varit glas med Yoggi och sedan satte Lasse igång och jobba med sitt lilla projekt.

Själv gick jag in i köket och satte igång med att göra en bulldeg, hann med några kapitel i boken medan degen jäste.

Efter ett par timmar var även bullarna färdiga   och Lasse kunde få provsmaka, inte så vackra blev de men enligt Lasse var de goda.

Stoppade alla i fryspåsar utom 4 stycken som jag tänkte att Lasse kunde ha framme.

Det var en ganska så skön dag, gjorde inte så mycket, men det är skönt att slappa.

Frågade Lasse om han ville ha grillad korv eller grillad hamburgare och det blev korv.

Det första han gjorde  var att börja leka med maten, det var väl moroten som  fick honom på denna idé.   det är gott med enkel mat ibland   och idag var Lasse tydligen jättehungrig, åt 2 korvar och en massa annat, så idag kände även jag mig nöjd att ha stått vid grillen.

Efter detta blev det en kvällspromenad och lite lätt duggregn kom, så vi skyndade oss hemåt för att ta in alla dynor, de hann bli lite fuktiga utav det lilla regnet, men vad gjorde det.

Inte mycket att se på TV så vi satte oss inne och spelade ett parti med kort och när vi sitter där så kommer Elisabeth (vår tyska granna) med en blomma och en påse nymalt kaffe från Böda.  Hon bara ville komma in och hälsa på hundarna och sedan hade hon bråttom hem igen. 

Lasse frågade om bullarna som jag hade bakat och jag sa att det fanns en påse framme, så han tog ett glas mjölk och satte i sig alla 4 bullarna.

Så var dagen nästan slut och klockan närmade sig halv 11, så jag kände att det var nog dags att krypa ner i bingen.

I morgon är det tisdag och då kommer bladet, får se vilken av hundarna som får följa med till brevlådan.

Ia

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards