Alla inlägg den 9 juli 2018

Av Ia Hornesjö - 9 juli 2018 07:44

Vaknade vid 06,15 och hundarna hade inte sagt ett knyst, så även de verkade vara trötta denna morgon.    visade på termometern utanför fönstret och appen.   Tjock dimma spred sig över ängen.

Natten kändes bra, det är alltid bättre att kolla på TV till sent för då blir det bättre sömn, har jag märkt   klart att timmarna i sängen blir färre, men mer sovtimmar i alla fall.  Något som jag inte hade en aning om var hur många steg jag hade gått i går och jag var faktiskt lite  rädd för att det skulle vara under 10,000 steg och jag skulle falla ur och inte komma fram till 9 dagar i streck och få min belöning. Det blev ju ingen kvällspromenad igår   men jag hade klarat mig med nöd och näppe.

Kände att det kanske inte skulle bli så mycket med promenader denna dag heller, det var klibbigt och varmt och det det kändes som om musten gick ur mig så fort jag skulle åta mig något. 

Lasse jobbade på med att rycka ogräs och jag blev trött bara av att se honom i arbete, gick runt på tomten och såg eländet och kände att jag borde sätta igång men det blev i stället att jag bara tog några bilder   Regnet visade sig i alla fall få liv i nästan allt som verkade dött   till och med rosen har fått en del nya blad, så helt död var den inte.  Gick in och hämtade den potatis som fanns kvar i kylen och satte mig ute och skrubbade den ren, kollade sedan igenom mitt kylskåp för att se om det kanske fanns något som jag kunde göra som skötte sig själv och fick en idé att göra en lufsa på kassel som fanns kvar. Fram med skärmaskinen och skivade den som tunn skinka och så bräckte jag på dessa skivor lätt.  Vispade i hop äggen och mjölken med lite vetemjöl och så i med de kryddor jag gillar, det fick bli salt peppar och rätt mycket med grovstött kryddpeppar. Eftersom det var kassler som inte är så fet så blandade jag detta i potatissmeten i stället för att lägga dessa skivor ovanpå som man gör med lufsa. Sen var det bara att ställa detta i ugnen i ca 50 minuter    och medan denna stod och gräddades så åt vi lite lunch. Som vanligt blev det vår Yoggi   och i dag i denna äckliga värme så blev det även vatten till. Lasse som jobbar behöver även lite att tugga på   så han fick även två stora ostmackor till sin Yoggi och även han ett glas vatten.

När luffsan var klar så tog vi en sväng in till centrum för Lasse ville ha gaspatroner till vår myggjagare, som tyvärr inte fanns. Fyllde även i nytt vatten i hundarnas lilla kar så att de kunde få svalka sig lite och nog gillade de att gå i och ur detta kar, tyvärr blir det ju bara tassarna som blir våta, men bättre än ingenting.

Vid  17-tiden så var det dags att få smaka på min fusklufsa   först funderade jag på färgen, den var så gul, men kom på att det var ju färskpotatis jag gjort denna med och det finns ju ingen stärkelse som annars gör potatisen grå i detta. Men färgen hade ingen som helst betydlse för det var så gott tillsammans med lingon och gräddmjölk.  Tog hälften av det lilla jag gjort så nu finns det varsin bit i frysen till en annan dag.  

Efter denna kraftiga middag så blev det en promenad ner till brevlådan och jag har aldrig sett så mycket bilar och folk på vår lilla väg. Vi stod och pratade länge med en granne utefter vägen och det kom bilar, cyklar, mopeder och även en motorcykel och körde förbi oss under de ca 30 minuter som vi stod och snackade.

På vägen hem igen kollade vi in på tomterna var alla dessa människor kunde ha tagit vägen, 2 av bilarna såg vi på 2 tomter, men av alla andra syntes inget spår.

Vi satte oss ute med vår kortlek, lite glass och ett glas vin och helt plötsligt kommer det 2 bilar nere från vår skog, så nu visste vi i alla fall var dessa hade tagit vägen. 

Gick in för att kolla lite på Lotta på Liseberg, hundarna var trötta och låg utslagna i vår lilla stuga          Yra bredvid mig, Nemo tog hela lilla soffan, Olga Lasses fåtölj och Qling på den svala stenplattan vid spisen.  Lasse som i alla fall inte gillar Lotta på Liseberg tog hand om köket.

Skulle kolla på Beck, men man vet ju vad som händer, så jag gick i stället och la mig för att lyssna på Karlavagnen.

I morgon är en ny dag 

Ia

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards