Alla inlägg den 17 juli 2018

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2018 07:43

Vaknade av att vår AC tydligen var full och den gav i från sig ett skrikande ljud, hade ingen aning om vad klockan var, men det var mörkt ute och jag hade ingen som helst lust att tända någon lampa, så jag bara stängde av AC:n och gick och la mig igen.

Vaknade till vid 6-tiden av att Lasse hade gått upp för att utfodra hundarna och släppa ut dem   kollade på min app och insåg att klockan måste ha varit vid 12-01 tiden när jag steg upp och stängde av den vattenfyllda AC:n  Blev annars en hel del timmar även denna natt, så jag hade inget att klaga på när jag slog upp mina blå.

Vädret verkade precis lika fint idag   och appen talade om att vi hade 21 grader nu klockan 06,00.  Funderade ett tag på om jag skulle dra täcket över huvudet och sova lite till, men kände mig pigg och längtade ut i den härliga morgonluften.  Mina steg i går hade blivit lite färre    än de andra dagarna, men mina 10,000 hade jag i alla fall klarat av. 

Tänkte att Lasse kunde få sova lite till så jag började förberda vår frukost.

Sen satt vi ute och åt vår vanliga frukost och idag var det min tur att öppna en lott, som naturligtvis var en nit.

När jag sedan öppnade min dator så såg jag att Annika och Stefan var på väg till ön och skulle besöka oss, det kändes så roligt, alltid de här små spontanbesöken så är lite speciella.

Så kom de med sin stora husbil      och jag funderade på hur de skulle komma in på vår tomt, men Stefan är ju yrkeschaufför och klarade detta galant. Eftersom deras en lilla cockertik inte är så glad i andra hundar var det bra att de kunde stå på tomten så de fick vara inne tills vi tog in våra en stund så även de kunde få springa av sig.  Vi fikade och hade trevligt i flera timmar. Hundarna var med oss              och som vanligt höll sig både Olga och Qling framme och tog emot allt kärlek som de fick av Stefan.

Yra tyckte att en collie var ju lite konstig så hon sprang efter henne och visade var hon fick vara. men ingen var elak på något vis                  Medans vi stod där ute på tomten och pratade så passade både Qling och Nemo på att sno åt sig det kaffebröd som fanns kvar.

Efter att de hade åkt så kom vi på att idag hade vi inte fått i oss någon lunch, Lasse som hade ätit lite bullar var nog inte lika hungrig som jag, men jag hade inte ätit något annat än mitt ägg på morgonen och hade riktiga hungersugningar i magen.

Men nu var klockan så mycket att det kändes som om det inte var någon idé att äta något innan middagen.  Tog en promenad innan middag denna dag för att kolla i postlådan och även lite för att jag skulle få lite steg på stegräknaren.

När vi kom hem bjöd jag Lasse på Lufsa som jag hade tagit fram från frysen

    och fast det bara var tisdag så fick det bli lite rött till denna rätt.

Satte oss sedan för att spela lite kort innan det var dax för att gå in och kolla på Allsång på Skansen.

Nu är det Midsommer och vi ska nog avsluta kvällen.-

Ia

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2018 07:12

Natten gick bra fast det var varmt och visst hade jag önskat att vår AC varit igång.

Men många timmar   blev det i alla fall och en hel del sömn.

Gårdagen steg blev bättre än förväntat   i denna värme. Morgonen bjöd på strålande sol   och även denna morgon satt vi ute och åt vår frukost   och skrapade fram nitlotter som vanligt.. Jag hade inte sagt till Lasse vad jag önskade med vår stora tunga bäddsoffa som stod i vägen för hålet till AC, men har man varit tillsammans så länge som vi så behöver man inte säga allt för att den andra ska förstå, så efter frukosten satte vi igång med att möblera om en del. Det jobbigaste var att få ut den tunga och otympliga soffan  till uteplatsen. Dörrarna är inte breda och gått om plats finns det inte heller. 

Men med möda och besvär var den snart på plats  och eftersom den i alla fall ska kastas senare så får de stå där till våra hundars glädje    och den första som visade att det här är toppen var Olga som somnade direkt i soffan.

Eftersom vi ska lägga nytt golv i storstugan så kommer det ju i alla fall att bli lite ommöblering även där så nu åkte 2 sitt soffan ut i hallen i stället      och nu fick både vår stora AC och soffa plats.

Städning blir det ju alltid när man möblerar om och jag både dammsög och torkade golv inne och även utomhus.  Kände mig ganska så nöjd när allt var klart men nästan en hel   flaska vatten gick det åt till bara mig. 

När jag skulle lägga ut de två bäddmadrasserna i en annan stuga så hittade jag flera badleksaker     så dessa blev uppblåsta och hamnade i poolen som nu är full av liv igen..

Handla behövde jag inte denna dag för jag hade mat hemma som jag gärna ville göra av med. Men efter vår yogurts lunch på vår skuggigaste plats    så blev det ändå en tur till centrum, men inget ICA. Lasse skulle köpa silvertejp på Snäckan och där inne blev jag så sugen på en   sluch, något som jag egentligen inte alls gillar, men just idag längtade jag efter en massa kyla i munnen, visst där är ju bara färgat isvatten, men ack så gott det var denna heta dag.

Hem igen till vår varma tomt och idag visade termometern vid poolen på   nästan 45 grader.

Nu blev det i alla fall poolen för mig och en timmes lyssnade på boken Barn 312.

Men även fast det var varmt så tänkte jag ställa mig och röka en liten bit fläskfile som jag hade haft i lake under dagen   Eftersom det var första gången så var detta bara ett prov och på en mycket liten bit.  Medan denna nu låg kvar i röken så bytte jag plats med röklådan och la i stället lite middagsmat på grillen. Det blev en enkel middag med varsin hamburgare   lite ost och en tomat. Alldeles lagom en sån här dag.  Visste inte om jag skulle orka  kvällspromisen, men det känns ju bara som ett måste.  Ingen av hundarna verkade i alla fall vilja häng med, alla hade gått in och lagt sig i hallen när vi då själva gick iväg.

När vi kom hem igen så öppnade vi dörren och hundarna började röra på sig och en del gick ut och en del stannade inne   . Vi satte oss och spelade lilte kort och hör du en hund som gnyr, inget skall utan mer som om det var en ingstängd hund. Våra hundar var ju runt oss och dörrarna stod ju öppna så det måste vara grannarnas tänkte vi. Men ljudet upphörde inte och jag reser mig för att kolla vad det är och innan för detta nät sitter Nemo och vågar inte gå ut.  Han sov rätt hårt så han måste ha sovit när de andra gick genom nätet och sen när han vaknade så trodde han nog att han var ensam hemma, för nätet har ju aldrig varit något som han inte passerat.

Gick in vid 20-tiden och satte oss bänkade framför TV:n för att kolla på Lotta på Liseberg.

Sen var kvällen slut och även jag

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards