Alla inlägg den 26 juli 2018

Av Ia Hornesjö - 26 juli 2018 07:56

Vaknade av att klockan slog sex slag och kände att jag hade sovit utmärkt denna natt

Var tvungen att kolla på appen   som bevisade att jag hade rätt. Gårdagen steg blev som vanligt   dryga 12000 och nu fick jag även se detta på appen med en stor pokal.

 

Vädret kändes som om det idag kommer att bli ännu varmare   och redan klockan sex var det 23 grader.. Verkade nästan som om det hade kommit lite regn denna natt för det fanns vatten i stolarna och vädret kändes inte så klibbigt.

Lasse var lite seg denna morgon och höll sig kvar i sängen till klockan var nästan 8. Men sen började dagen som vanligt, vi fikade inne innan Pia kom och ställde sig vid spisen för att ordna med deras frukost. Jag tog med mig Qling till brevlådan, något som jag egentligen inte ville eftersom det var en alldeles för jobbig morgon för hundarna med denna klibbiga värme. Men han valde själv och det gick bra, men så fort vi kom hem så var det den svala grunden som gällde för honom.

Barnen låg snart i poolen igen och det var nog det mesta som gjordes denna dag innan de begav sig vidare till Småland .

Mycket kel med hundarna blev det som vanligt          och då var det Olga som var i centrum. Hon har verkligen njutit dessa 4 dagar som hon har haft barnen runt sig. Det har även de andra hundarna också uppskattat och de kommer nog att sakna barnen när de idag åker hem.

När klockan var 16,00 så var bilen packad och barnen satt redan i bilen

    och snart var de på väg.

Vi hade inte lämnat tomten med bil på hela dagen och så fick det bli, mat fanns det väl alltid något hemma att stoppa i magen och egentligen så behövdes det inte så mycket mer än vatten denna dag. Hittade 2 bra advocado i kylen och även lite räkor fanns det i frysen så det var bara att fixa ihop något av detta      vi satt inne även denna kväll och åt och det fick bli det enda i vinväg som fanns hemma till dessa räkor, vi hade fått en flaska 8% rosevin av vår tyska granne innan hon åkte hem och den var kul att smaka på. Lite söt i min smak, men god och så var den ju lite sprudlande.

Sen blev det i alla fall en promenad men vi tog inga hundar med oss för alla var helt ur balans av värmen denna dag och de mådde bäst av att vara inne i den kalla lilla hallen.

När vi kom hem så satte vi oss ner och bara slappade   solen var på väg ner bakom tallarna, den värmde fortfarande men det var en skön kväll.

Tog en tur runt tomten och gav de blommor som finns kvar efter denna torka, lite vatten   Rosen som var helt död fick i alla fall lite liv i sig med stödvattning och igår slog en blomma ut på denna.

Lasse ville se en film Enemy of the state  som började vid 21,00 tiden så vi gick in och bänkade oss framför TV:n, något som vi inte hade gjort sedan i söndags. Filmen var inte slut förrän nästan 24 så det blev en lång kväll framför dumburken.

Men nu har klockan hunnit slå de 12 slagen och jag tänker säga god natt.

Ia

 

 

Av Ia Hornesjö - 26 juli 2018 07:14

Vakande som vanligt denna sommar upp till ett underbart väder som idag visade sig vara ännu varmare än gårdens   

Sovit gott hade jag i alla fall gjort   om än inte så många timmar.

Vi hade suttit ute länge och klockan var över midnatt när jag äntligen kom i säng.

Gårdagens steg var som vanligt ca 12.000 så jag brydde mig inte om att ens kolla på appen.  Började sedan dagen med den sedvanliga frukosten och sedan var det snart full aktivitet i poolen.  Tog och trimmade ner Qling rätt hårt, något som inte alls är så bra så här innan en utställning, men han lider av sin tjocka päls så det kändes som ett måste.

Innan vi idag åkte iväg för att titta på barnen när de skulle köra gokart i Böda så blev det en ordentlig lunch för hela familjen Brejding, Lasse och jag höll oss till yogurt.

På vägen upp till Böda så passade vi på att även åka till Böda Sågen för jag visste att de hade kylmattor, men dessa var slut och inga mer skulle de få in.

Det var mycket folk på gokartsbanan denna dag och varje tur tar 7 minuter och det var då 7 heat innan Thomas och barnen skulle få köra, så det blev lite glass medan vi väntade.

                Men sen kom de då äntligen iväg och alla körde så bra och Madde var lycklig där bredvid Thomas. Varken Malin som är 13 år och Martin som är 10 år har kört innan så detta blev en kul upplevelse för dem.

På vägen hem så åkte vi och tankade bilen och sedan en snabb tur in på Ica för att handla köttfärs, för i kväll längtade även jag efter spagetti och köttfärssås.

När vi kom hem var redan barn/barnbarn hemma och var i poolen och hade kul.

Lasse la sig att vila och jag och Pia satt och snackade i varsin solstol och sedan satt vi och kollade på när grannarnas pool kom. Vilken kran de var och allt verkade gå smidigt när de sänkte ner den stora poolen i det grävda hålet.

Vi 18-tiden var middagen klar och vi bestämde oss för att sitta inne och äta för att slippa bli irriterade på de galna getingarna.

       

När maten var uppäten och vi hade börjat duka av så var det ingen som såg att Qling hade tagit platsen bredvid Thomas.

Som vanligt blev det sedan promenad med barn och hundar.

                            som på hemvägen var rätt så trötta.

När vi kom hem så hoppade Madde direkt i poolen igen  för att ta sig ett kvällsdopp medan vi andra satt och spelade kort fram tills klockan var strax före 23 och vi inte längre kunde urskilja vad det var för kort som lades på bordet på grund av mörkret.  Vi satt vid poolen och där finns ingen belysning, så det var då lika bra att avsluta kvällen och alla var rätt så trötta och försvann till sina respektive hus.

I morgon blir det hemfärd för familjen Brejding.

Ia

 




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards