Direktlänk till inlägg 30 juli 2018

Söndag med lite regn

Av Ia Hornesjö - 30 juli 2018 07:18

Så var det sista dagen på denna vecka. Bara värme och sol, klibbig kropp och blött hår. Allt som man normalt önskar sig på sommaren, men denna har det varit för mycket av den goda varan

Sömnen har blivit därefter   för det går inte att sova djupt fast AC:n går på högtryck.  Även stegen har blivit sämre denna vecka   men hade ända turen med mig denna dag och nådde över mina önskade 10,000 steg.

Tog en tur in till Löttorp för vi hade ingen lunch yogurt hemma, där inne blev det svart precis när jag hade satt i mitt Ica kort i terminalen. Tjejen säger att det kan ta 20 minuter innan vi kan göra köpet men det gick snabbt och snart var elen tillbaka. Men förstod att det säkert hade med åskan att göra, hade sett på FB att det både åskade och regnade i Köpingsvik på morgonen.

Något regn såg det inte alls ut att komma här så vi lät våra dynor ligga kvar ute, men så från ingenstans öppnade sig himlen och det blev ett snabbt förlopp med regn och åska. Vi hann i alla fall få in våra dynor och jag sprang in i huset, Lasse blev kvar i lillstugan  när regnet forsade ner 
 
  När jag står där inne och filmar detta väder så upptäcker jag skarvdosan som ligger på bordet och kontakten sitter i väggen, ropar på Lasse att han måste skynda sig tillbaka och dra ur kontakten, något han gjorde.

Men lika snabbt som det kom, lika fort försvann det och återigen var himlen alldeles blå          och jag kunde återigen ta min ljudbok och sätta mig i en solstol.

Helt plötsligt fylldes tomten av små talgoxar, de fanns överallt och flera av dem flög in i våra fönster, men ingen skadade sig som tur var. Vet inte om det var lyckan över regnet, men glada verkade de i alla fall.

Även hundarna blev helt annorlunda och fick för sig att leka        Qling hade stulit en sak för Lasse så han befann sig som vanligt under vårt terrass.

Vädret fortsatte som innan regnet och det kändes ännu varmare nu och allt klibbade på kroppen. Var tvungen att gå in och ta en dusch innan jag kunde börja med middagen.

Saknar allt lite grillmat, men naturligtvis så vågar jag inte tända någon eld. Även rökta räkor längtar jag efter, men det är ju samma sak där, man måste elda.

Stekte varsin entrecote som sjömansbiff, hade fina purjolökar hemma så dessa gratinerade jag till kötträtten. Det fanns en ask med potatissallad kvar i kylen så det var väl lika bra att även denna fick komma fram idag,  Det blev i alla fall en god middag av mitt hopplock      och idag fick det faktiskt bli lite rött vin till maten.  Så fort hundarna märkte att vi började bli klara så var de framme och hoppades att det skulle bli något kvar till dem              Ja ja, jag säger bara att på min sida finns det inga hundar som tigger.

När alla hade fått något av Lasse så kröp Nemo ihop i en liten hundsäng som står under ett bord på uteplatsen   bädden var Sallys och alldeles lagom för henne, men för Nemo är det lite väl liten, men det verkar han inte klaga över.

Senare tog vi med oss hundarna på en promenad som vanligt

            Eftersom vi hade gått förbi postlådorna så var vi tvingade att ge Yra och Qling något att bära och då fick det bli lite reklam från Elisabeths postlåda.  Har i alla fall lovat att rensa denna.

Hem och Lasse var nu sugen på något så jag jag in och rensade frysen på glassen 

fanns kvar  Hade även lite likör kvar i flaskan i kylen så detta hällde jag på glassen.  Det var ju i alla fall söndag och lika bra att allt är slut till den nya veckan.

Gick sedan in och satte oss framför TV:n för att kolla på Morden i Midsommer.

Tror nog att jag somnade till lite då och då, för det var mycket jag inte fattade.

I morgon är som sagt en ny dag och även en ny vecka.

Ia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards