Alla inlägg den 5 augusti 2018

Av Ia Hornesjö - 5 augusti 2018 07:44

Så var det morgon igen och även återigen en söndag

Natten kändes sval och skön 

och att jag sovit   gott denna natt kunde även appen berätta.

Stiger upp tar mig en svalkande dusch och sätter mig sidan vid datorn. Tidig morgon med trötta och tysta hundar, Lasse sover fortfarande och jag sitter här som vanligt i min ensamhet och skriver lite på denna blogg. Vänder huvudet åt vänster och tittar ut mot en helt underbar morgonhimmel   bara blått så långt ögat kan se.

Appen visar på   grader och inget regn i sikte.  Att mina steg inte blev så många igår   berodde mycket på att kvällspromenaden blev avbruten av det härliga sommarregnet som blötte ner Lasses skjorta och han ville hem.

Men nu är det en ny dag och jag har en del på agendan.  Först och främst har jag tre hundar som jag får fila lite på varje dag nu innan söndag.. Lasse hade lovat att hjälpa mig med Yra eftersom hon är rätt bökig på trimbordet, eller bökig ska jag inte kalla det för hon säger ingenting men vill inte stå när jag ska jobba med hennes fötter.  Tog fram trimbordet och satte upp Yra och började lite själv med att rycka loss päls på hennes huvud, när jag står där ser jag Lasse fara fram och tillbaka mellan baksidan och hans lilla bod. Jag ropar och frågar vad han gör och får till svar att han ska lägga plåt på brädsticket.  Jaha, det var den hjälpen jag skulle få, men skit samma tänker jag och fortsätter, men till slut när jag kommer till fötterna på Yra så måste jag ha hjälp och Lasse ställer upp..   Sen blev det Olga som fick gå igenom samma procedur men hon står som en staty så där är det ingen som behöver hjälpa mig.  Men redan nu började jag känna av min rygg så Qling får Lasse ta själv.

Tog en tur ner till Mona föra att kolla om det nu var okej med frysen och allt var i som det skulle.  Tog även en tur ner till Elisabeth för att kolla om hennes växter behövde lite vatten, vilket var fallet.

Kände att jag måste ha något att göra så jag kånkade fram min tunga såg och ställde den uppe vid huset och så fick jag för mig att göra en katt som skulle stå vid ingången.

Hittade allt jag behövde   gjorde en mall och satt igång att såga.. Egentligen gillar jag sticksågen bättre än bandsågen för då kan man sluta var som helst och slippa hålla på och stänga av maskinen för att vända och vrida både på objektet och min egen kropp.  Men en katt blev det i alla fall och nu var det bara att måla den.  Tanken var att den bara skulle vara svart och sedan få ett par självlysande ögon, men var får jag tag i sådan här på ön.  Det blev att försöka måla ögon i stället, men när dessa satt där så kändes det som om det fattades både nos, mun och morrhår, så det fick bli det också, inte så snyggt men en kul grej blev det.

    Den fick ta plats vid den stora tallen där det redan sitter en cocker som jag gjorde för 2 år sedan.

Åt som vanligt en lätt lunch med bara lättyougurt

Vi kom inte iväg någonstans denna dag för Lasse hade fullt upp med sitt virkesupplag och jag tog mig en skön timme i solstolen med sista delen av ljudboken med den Röda Vargen..  Hade lite svårt att komma igång med denna men ju längre jag lyssnade desto mer gillade jag den och Liza Marklunds  Annika Bengtsson är en favorit.

I morgon blir det att plocka fram en ny bok.

Hade planerat att det även ikväll skulle bli något grillat och då fick det bli kyckling

    rösti och mozzarella. Idag tog vi det säkra för det osäkra och satte oss inne direkt för att slippa slåss med getingar.

Efter maten måste det bli en promenad och idag blev den lite längre.


  Inte en människa syntes till under vår promenad, men det stod många bilar vid pensionatet så de har i alla fall gäster fortfarande.

Som vanligt somnade jag i soffan och vaknade till när klockan närmade sig 22 och hundarna skulle gå ut och jag göra i ordning deras morgonmål.

Sen fick det bli sängen och lyssna på radion i stället

I morgon är ny vecka igen

Ia

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards