Alla inlägg den 10 augusti 2018

Av Ia Hornesjö - 10 augusti 2018 09:35

Vaknade vid 5 tiden av att regnet slog mot vårt tak och det blixtrade i rummet. Skyndade mig upp för att dra ur kontakterna både på TV:n och dator, för man vet ju aldrig vad dessa åsknedslag kan ställa till med.

Fortsatte sedan att sova fram till strax efter 7   och det blev en del bra timmar denna natt.  Tyvärr så nådde jag inte upp till mina 10,000 steg i går men jag ligger ändå på plus   .

Att det hade regnat och åskat på morgontimmarna gjorde kanske luften lite lättare att andas, men temperaturen   var lika hög som vanligt.

Idag fanns det inget att hämta vid brevlådan på morgonen utan vi började istället med att tvätta 2 av våra hundar, Qling får vänta tills i morgon, för när han är färdigtvättad så blir det koppel på honom.

Lika bra att de fick ha täcken på sig några timmar för att inte förstöra den nytvättade pälsen

fast då var det inte   så kul att leka.

En tur till centrum och till ett loppis blev det idag, men inget av direkt intresse fanns det.

Meningen var att vi skulle åka till stenbrottet och fotografera idag men när vi kom hem så ställde jag mig att göra några våfflor till Lasse på hans namnsdag och serverade även varsitt glas rosé till dessa, så sen var det bara att vara hemma.

   

Vädret var helt underbart med sina ljumma vindar och jag kunde inte låta bli att plocka av mig mina kläder och sätta mig tillrätta för att lyssna klart på min ljudbok.

När jag sedan skulle gå in för att koka lite potatis till salladen som vi skulle ha på kvällen så tänkte jag sätta på mig mitt linne, men inget linne fanns så detta hade fått vingar medan jag lyssnade på boken.. Försökte få Qling att leta, för nog är det han som ha tagit detta, men inget linne kom fram utan bara några andra saker som han hämtade för att få en belöning.  

Lasse jobbade på med taket på lillstugan och jag bara tog det lugnt.

Vid 17-tiden ställde jag mig i alla fall vid grillen och grillade lammkorvar från Rosas handel.

      De var väldigt kryddstarka, ja till och med i min smak och hur Lasse klarade av att äta upp sin korv det fattar jag inte, men det blev i alla fall rent på våra tallrikar.

Det blåste friskt denna kväll och vi kunde sitta ute utan att bli attackerade av getingar.

En tur till brevlådan i den härligt ljumma  25 gradiga kvällen.

     

Ikväll var inte himlen bara blå utan även en del moln syntes, men vad gjorde det.

 Kvällen fortsatte och jaghade sådan lust att sitta ute men det blåste så att det gick inte att få något att stanna på bordet.

Gick in och kollade på Fångarna på fortet och sedan en film.

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 10 augusti 2018 08:54

Torsdagsmorgonen var som alla andra mornar förutom att jag vid 7-tiden såg ringar på vattnet och hoppades på ett ordentligt regn, men som vanligt blev det bara dessa droppar   som visade sig denna dag.


 

Kvavt som vanligt var det när jag tog med mig Yra ner till postlådan för att hämta tidningen och glad var jag att in telefon ringde när jag var på väg hem, det var Mona och vi talades sedan vid hela vägen hem och jag fick annat att tänka på än mina tunga steg i den äckliga värmen.

   

Gårdagens och nattens avläsning visade inte heller detta några större skillnader från föregående dag. Kanske var det kul att se att jag hade sovit mer.

Lasse jobbade på med sina tak och jag höll igång hundarna. 

Fick för mig att Nemo skulle få bada i poolen eftersom jag idag märkte att han var rätt låg.  Tog fram en stol och satte på honom ett koppel för jag visste ju inte hur han skulle bete sig i det djupa vattnet. Han hoppade i direkt och sjönk men kom upp till ytan och började simma, Yra hade anammat detta och hon var redan i vattnet innan jag hade hunnit ta bort stolen.  det fick simma ett bra tag innan jag hjälpte dem upp.

Nemo hade hittat en liten leksak i vattnet och den var nu hans och han bar omkring den länge och till och med vaktade den.

 

Lite lunch med vår yougurt innan vi skulle in till stan och handla. Idag var en sån där dag då det nästan inte finns något kvar i kylen och allt måste fyllas på.

En tur till återvinningen med glas och tidningar   och detta får Lasse sköta, jag går inte ur bilen bland alla dessa getingar.

Som vanligt ville Lasse in på Kupan och kolla vad som finns och som vanligt hittade han något till våra hundar      och den måste ju provas direkt när vi kom hem.

Såg att Qling låg och bet sig själv i bröstet och kollade vad det var och upptäckte att hela han var fyllde av dessa   små kardbors  liknande otäckingar. Samma visa varje år precis till våra utställningar.  Upp med honom på trimbordet och jag lovar att det fanns flera hundar av dessa som jag fick bort, öronen var värst och det är tur att han är så snäll på bordet.

Dagen fortsatte med att jag slöade i en solstol, inte mycket mer man kan göra när det fortfarande är samma värme   även denna dag.

Lyssnade fram till hundarnas middag och sedan fortsatte jag yterliggare en timme eftersom jag inte alls kände för att ställa mig vid grillen.  Lasse somnade i soffan och där fick han ligga tills jag var färdig med middagen.

Suget efter pommes hade funnits  och eftersom jag hade varsin högrevsburgare i frysen så kändes det som ett bra middagsalternativ.  Lyxade till min med en massa currymajonäs och njöt verkligen av denna lite väl feta middag.


 

Sen blev det i alla fall som vanligt vår kvällspromenad till brevlådan.


  Idag hade vi äntligen fått något i lådan och det var ett paket med tidningar från pappa och även ett namnsdagskort till Lasse från mamma och pappa.

Sen var det bara att vända hemmåt igen


  Kvällen fortsatte som vanligt med att vi satt ute och spelade kort.

Hittade inget att se på TV kanalerna, men kollade lite på vad det fanns på TV film och fastnade i denna lite ruskiga men bra film "Seven Pounds" som höll på till strax efter 23.30 Gick sedan och la mig för att lyssna lite på Karlavagnen.

Ia

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards