Alla inlägg den 3 september 2018

Av Ia Hornesjö - 3 september 2018 09:20

Natten blev ju inte alls som jag hade tänkt mig när jag kröp till kojs tidigt

   Naturligtvis gick det inte att somna direkt och klockan började närma sig halv 2 innan jag somnade, sen blev det en del uppvaknade när jag lyssnade på klockans slag fram till klockan 3, men detta tar appen som om jag sover lätt eftersom jag inte går ur sängen.  Gårdagen steg blev ungefär som lördagens    och dessa fick jag väl vara nöjd med, men fast jag hade 2 dagar med bra steg som försvann min chans till vinst denna vecka på grund av mina dagar som lite sjukling    så det blev bara en 9:e plats denna gång.

Solen sken i alla fall när jag vaknade och   appen visade på att det skulle bli en bra dag utan nederbörd.

Jag hade bestämt mig för att få sova till klockan 8 denna dag, men när klockan var 7 så plingade det till i min mobil och jag tänkte först inte kolla men nyfiken som jag är så var jag ju tvungen och det var Riitta som talade om för mig att Glamour börjar ikväll.

Vi fortsatte att plocka lite och bestämma vad som ska vara kvar och vad som absolut måste hem.

Åt lite yougurt innan vi tog en tur in till Löttorp, mest bara för att komma hemifrån en liten stund och även kasta lite sopor. Blir så förvånad över hur folk tänker. Denna sopstation är stor och det finns plats för allt, men ändå så måste någon ställa sina sopor utanför   glasinlämningen.

När vi kom tillbaka så tog jag av mig mina kläder och satt i bara BH och trosor i solen och passade på att börja med en ny bok   . Det var svårt för mig att bara sitta stilla så jag satte på mig mitt linne och mina shorts och gick in för att ordna till lite fika till oss.. Det där med 3-fikat är ju inget som vi gör normalt, men eftersom jag visste att det fanns både bullar i frysen och även hallongrottor i kylen så tänkte jag överraska Lasse.  Det var ingen dum ide´  värmde 4 bullar och tog fram lika många hallongrottor, fick för mig att smaka i alla fall på en kaka och den var ju ganska så god, men det blev bara den och resten på tallriken åt Lasse gladeligen upp.

Eftersom mitt efterlängtade Glamour skulle börja idag så ville jag äta innan för att sedan även hinna med promenaden innan Idol.

Vi var jättesugna på någon god korv idag, men inne på Ica fanns inga kryddkorvar alls och Rosas har vilodag på måndagar när hösten kommer.  Men vi hittade i alla fall riktigt fina småländska isterband så det fick bli att tänka om lite för grilla dessa kände jag inte för. Klart att jag då även ville ha riktigt fint tärnad råstekt potatis (egentligen ville jag ha skånsk potatis, men det kändes lite väl fett) 

Lasse ville ha ägg till sin korv  så dessa fick han steka. Kändes bra med bara lättöl till denna korv.

Sen efter middagen blev det direkt Glamour i 1 timme innan vi tog vår sedvanliga kvällspromenad bara ner till postlådan.      Det skymmer fort nu på kvällarna och den helt ljusa fina himlen hann att ändra lite färg till hemvägen        Naturligtvis var Qling med oss och ikväll hade han full sjå att hinna med att kolla in alla kaniner.

På hemvägen hade han en tidning i mun så då var han mer koncentrerad på denna.

             Nu på hemvägen föll mörkret fort och bara en halvtimme senare vid 20,00 tiden var det becksvart utanför fönstret.

Det blev TV i stort sett hela kvällen och den står fortfarande på nu när klockan är 22.30 och det är intressant att lyssna de olika partiernas resonemang.

Får se hur länge jag orkar sitta uppe och kolla.

Ia

 

 

   

Av Ia Hornesjö - 3 september 2018 08:37

Dagen började bra med en stor sol på himlen

 

La mig tidigt    så det blev en del timmar i sängen, men visst hade jag velat sova lite mer djupa timmar, kändes som om jag behövde detta.  

Idag hade vi lite att göra, jag vill alltid mentalt förbereda mig inför hemflytten efter sommaren och detta kändes som om det var dags för detta innan vi tog en tur upp till Böda för att kolla på några vänner som ställde sina hundar idag.

Medan Lasse avlägsnade poolfiltret så satte jag igång och drog i hop vårt stora bord och stolarna   som sedan ska bäddas inför vintern.

Sen hjälptes vi åt att täcka poolen   och det var väl på tiden för jag har inte satt en fot i denna sedan Pia med familj åkte härifrån.

Hundarna var som vanligt med oss            och jag kan ju lugnt säga att de hade inte varit direkt snygga att ställa ut idag, det rullades i det fuktiga gräset och det stojade runt som bara den.

Något som gjorde mig både glad men lite sentimental var det gröna gräset och även den som        jag trodde var helt död, rönnen hade nu börjat visa gröna blad och till och med ett och annat rött bär.

Det är ju denna grönska man vill ha under sommaren, men iår var allt dött och brunt.

Vi tog oss sen upp till Böda och jag blev ganska så snopen att vi även idag 2 minuter i 12 var tvungna att betala 40 kr i parkeringsavgift. Men vi ville in så det var bara att betala.  Efter bara en 20 minuter så kommer ett par vänner som även de var på plats igår och berättade att nu var det gratis.. Snacka om att ta tillvara varje minut som kan ge klirr i kassan.

Vi hade med oss Qling och Yra och Lasse upptäckte att bajspåsarna fanns kvar i bilen så det var bara att köpa nya fast vi säkert har 10 rullar hemma, så även en till onödig utgift.  Hann se både Camillas mopsar och Sussies lilla Russkiy Toy i deras finaler och det gick extra bra för lilla Kiwi som tog R-certet.

Efter detta så gick vi till kondiset      och tog oss en fika + varsin vaniljmunk á 86 kr, nu är det ju inte så ofta vi gör detta så det var det värt.

Åkte sedan till Löttorp och handlade lite ägg och fil, resten fanns hemma.

När vi kom hem så var Lasse trött och sugen på något så jag gick in och gjorde några enkla rullar med ost och kort och varsitt glas vin       och satte oss ner och bara slappade. Även Lasses halva pizza som fanns kvar sedan gårdagen (jag hade ätit min till frukost) satte vi i oss.

Även hundarna var trötta och hade intagit sina platser   så nära oss som möjligt.

När klockan närmade sig 18 så placerade jag Lasse vi grillen   med några enkla fläskfiléspätt.

Själv tog jag hand om det som skulle vara till och det gjorde jag inomhus 

        Maten fick godkänt och nästan rent blev det på våra tallrikar så hundarna fick bli utan denna kväll.

Det var fortfarande en härlig kväll och innan mörkret föll så tog vi en tur ner till Monas hus för att kolla att allt var som det skulle

          och det såg okej ut. Tog även en tur inomhus för att se att det inte hade hänt något men även där såg allt bra ut..  Solen visade de sista strålarna innan den försvann bakom skogen         och sen var det bara att gå in och bänka oss framför TV i mån av plats, det var redan upptaget i båda fåtöljerna och även soffan, men jag fick i alla fall bort Nemo   som fortsatte att sova på golvet. Olga tog i stället hans plats och jag fick lite mer plats med mina ben i soffan tillsammans med Yra och Olga. Lasse fick en fåtölj och Qling den andra.

Började se på Morden i Midsommer men jag var nog ganska så trött för jag fattade ingenting av vad som hände. Kände att det var lika så gott att säga god natt och lägga mig och lyssna på radion i stället.

Så var även denna dag slut och i morgon är det vardag igen och vi fortsätter väl med vår mentala resa inför hemflytten om en vecka.

Ia

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards