Direktlänk till inlägg 4 september 2018

Tisdag och sophämtning

Av Ia Hornesjö - 4 september 2018 10:15

Vaknade även denna dag tidigt och kunde inte somna om utan tog fram min mobil och låg och kollade på denna och upptäcker att det är sophämtning denna vecka, hade den 11:e i tankarna, men eftersom Lasse såg att grannarna hade ställt ut sin i går så gjorde han detsamma och tur var väl det

Höll mig i alla fall kvar tills 7-nyheterna var över innan jag gick upp.

Kände att det var väl lika så bra att sätta igång med dagen arbeten redan nu och började med att tvätta fönstret i mitt datarum.

Klart jag även kollade på mina appar och såg att jag hade sovit bra utan några vakentiden i alla fall   fast fortfarande tycker jag att det blir för få timmar som jag sover riktigt djupt.  Hade inte en aning om hur många steg jag hade gått och kände att jag kanske inte hade klarat mina 10.000  men  så fel jag hade   för visst hade jag gjort det, men stegen är fortfarande för få för att jag ska komma bra till på veckans tävling.

Efter frukosten tog jag med mig Yra till postlådan, tyckte lite synd om Olga för hon trodde att hon skulle få följa med men jag kände bara för en hund denna dag.


  Skönt är det i alla fall nu på hösten när vi är nästan ensamma på Vedbyskog och jag kan ha hundarna lösa utan att känna obehag av att det kan komma bilar, visst kan det komma en och annan och även bonden har kört förbi vår tomt med den stora traktorn ett par gånger, men för det mesta är det bara vi på vägen.

Det fanns en hel del att göra denna dag och jag tycker att man plockar och plockar men det tar aldrig slut.

Bestämde mig för att det skulle bli   rökta räkor denna kväll. Hade ingen rödsprit hemma så jag ställde röklådan på gasolgrillen istället. Upptäckte att grillådan hade fått ett hål i sig på ena sidan och såg ur det kom rök ur denna och förstod att just denna dag skulle jag inte få räkor som såg ut som rökta, men huvudsaken fick bli smaken och inte färgen.

Även lyssna ett par timmar på min nya bok hann jag göra under de stunder jag gjorde något som jag måste vänta ut.

Efter en snabb tur till Ica så tog vi en tur till Högby kyrka för att se till gravarna.  Ska sätta upp lite höstblommor innan vi far iväg och ville se vad som får plats.

Högby vackra kyrka  Lasses farmor och farfars grav   Lasses farbror Göte som blev den sista levande släkting på Vedbyskog  Lasses farbror Axel och Götes kvinna Karin fick ligga i samma grav (det var Karins önskan och hon ordnade det innan hon dog)    Vackra grusgångar finns det gott om    Det finns även de gravar man tittar lite närmare på och känner stor olust inför  I denna grav ligger en familj som blev brutalt mördade i sitt hem tillsammans med hunden för ett antal år sedan.  I denna grav ligger en Högby konstnär och graven vittnar om hans yrke    Många gamla   fina byggnader finns det runt denna kyrkogård       Kyrkan är lika vacker inomhus som fasaden redan vittnar om när man ser dess gula skepnad  Som alltid tänder vi några ljus och tänker på alla de som inte finns längre 



Efter att ha slöat lite med att lyssna och läsa så blev det dags att sätta tänderna i våra rökta räkor          som intogs i all enkelhet.

Efter att sedan ha sett på Glamour i 1 timme så tog vi vår kvällspromenad                    

Det var livlig flygtrafik denna kväll som lämnade spår efter sig.  Det fanns vatten kvar på den annars torra marken efter Lördagens häftiga regn.

 


 

 När vi kom tillbaka efter vår kvällsvandring höll solen på att gå ner bakom träden.

Det var mycket vi skulle se på denna kväll, men efter Idol så blev det mesta svart och jag somnade som vanligt i soffhörnan.

Vaknade till vid 22-tiden och insåg att det var lika bra att inta sängen.

Ia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards