Alla inlägg den 5 september 2018

Av Ia Hornesjö - 5 september 2018 09:27

 

 

Det där med att somna framför TV:n är alltid något som inte bådar gott för natten.

Vaknade vid halv 2 och kände hur det dunkade i pannan, huvudvärk är jag inte så van men och eftersom jag istället för att bli bra med Alvedon får huvudvärk så var det ingen mening att gå upp och ta en tablett utan la mig och masserade pannan i stället och lyckades i alla fall efter lång tid somna om. Somna om hade jag gjort vid halv 4 tiden enligt appen   och att jag sedan sov till klockan nästan var kvart i 8 gjorde ganska gott, men jag undrar hur jag hade legat med huvudet för nacken var helt stel och jag kände mig yr när jag steg ur sängen.

Trodde nog att appen skulle visa på flera steg   än vad den gjorde, tyckte att jag gick en hel del igår, men klart att jag även satt och slöade en del.

Det blev en sen frukost denna morgon och vi var inte klara med den förrän klockan var nästan halv 10.  Men sen fick dagen börja och det fanns en hel del att göra. Lasse han kunde inte låta bli att börja med något nytt    och naturligtvis hade han 2 av hundarna tätt intill sig. Själv satt jag just nu stilla och läste en tidning och hos mig låg soldyrkarna          Yra och Nemo, det var 30 grader varmt just på denna plats men det var inget som fick dessa 2 att flytta på sig.

Jag fick för mig att gå runt och kolla på tomten och detta gjorde mig glad                massor av blommor hade nu fått kraft igen efter den torra sommaren och till och med rönnen hade börjat blomma.

Lasse fortsatte borta vid sin lilla stuga och hade nu helt plötsligt avslutat sågning och börjat måla några gamla stolar   som vi fick av Royne när han flyttade.  Det andra han höll på mig fattade jag inte var det var   frågade om det skulle bli ett höghus för fåglar, men det visade sig vara en grindstolpe han höll på med.. Klockan började närma sig 12 och Lasse bad mig att göra ordning lite Yougurt, men vi hade ingen hemma så det blev en tur till Löttorp för att handla, sedan hem och satte oss ner och tog varsit glas.  Yra har lärt sig att hon alltid får slicka ur mitt glas            och som vanligt sätter hon hela sin breda nos långt ner i glaset.

När vi var klara med den lite sena lunchen så tog vi med oss våra hundar på en liten tripp först upp till ett nästan helt folktomt Byxelkrok                   .  Sen fortsatte vi till Böda sand där det inte heller var många,             men det finns några husvagnar kvar och det var 3 familjer som visade sig på stranden och till och med badade.

Även vägarna var tomma och jag säger som jag alltid har sagt att gillar man lugnet, tystnaden och inga behov av affärer eller restauranger, då är september den bästa tiden att vara på Öland.. Själv känner jag mig lite ambivalent, gillar lugnet men får lite lappsjuka ändå.

Jag hade min lilla kamera med mig och Lasse hade sin och när jag sedan skulle gå igenom alla bilder så lägger de sig som vanligt på massa konstiga ställen bland de nästan 7000 bilder jag redan tagit under dessa veckor på Öland. Så jag lät datorn klara av jobbet och la bara in bilderna som ett bildspel.


 
  Nu blev det säkert en massa kopior men det "skiter jag i".

När vi var på väg hem efter denna tripp så fick jag ett sug efter att känna doft och smak av sommaren som varit och vi åkte in och köpte en flaska Grappo för att ta den lilla skvätt Gin som fanns kvar i flaskan som inköptes första dagen på denna Ölandsommar.

    Det smakade verkligen gott och vi satt länge och njöt av den varma vinden och solen som fortfarande visade sig som ett klot på himlen.

Hade tagit fram kycklingfiléer på morgonen för att göra några kycklingspett att lägga på grillen.  Gick in för att förbereda dessa och när jag öppnar kylen så ser jag att det finns en oöppnad grädde och helt plötsligt började jag längta efter en kycklinggryta. Sagt och gjort så blev det ändrade planer.

Det visade sig      vara en bra idé och jisses vad vi åt.

Sen Glamour i 1 timme innan vår kvällspromenad  som denna kväll slog alla rekord med solnedgången     på hemväg. Det var ett så starkt sken att jag inte ens kunde titta åt väster.  

Sen var det bara att som vanligt bli sittande framför TV:n och se först Idol och sedan Maria Wern . Tänkte gå och lägga mig men upptäckte till min fasa att vi hade inte diskat denna kväll och att komma upp i detta lilla kök på morgonen med diskbänken full är ingen hitt, så det var bara att ställa mig och göra köket fint innan jag intog sängen.

I morgon är en ny dag och säkert finns det massor att göra även då.

God natt

Ia

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards