Direktlänk till inlägg 10 september 2018

Söndag och hemfärd

Av Ia Hornesjö - 10 september 2018 06:28

Vaknade tidigt och kände att det var lika bra att stiga upp och sätta igång

  Mina steg hade i alla fall blivit okej och även sömnen kändes bra eftersom jag kom i säng rätt tidigt.  Så nu kunde dagen få börja och det gjorde den med nästan 19 grader och en stor sol.

Hade pratat med Marie och frågat om vi kunde få hämta på söndagen i stället för på måndagen för nu var vi så sugna på hemfärd och det skulle gå toppen .

Kom i väg från Vedbyskog      vid 10 tiden           och jag tog med mig soptunnan upp så den blir tömd nästa vecka.

Så var vi igång och när vi har kommit halvvägs till Löttorp så säger Lasse " stängde du av kaffebryggaren"  jag visste att jag hade dragit ur kontakten, men när jag fick denna fråga så blev jag så osäker att jag ville vända hem igen och kolla. Naturligtvis var den urdragen, så nu kunde resan påbörjas på nytt.  Ett stopp inne i Löttorp för att tanka innan vi fortsatte i ett ganska så behagligt väder.

 

Temperaturen höll sin 18-19 grader utom på ett ställe där den sjönk till 15 men därifrån kom vi fort.

Vi 13 tiden var vi framme i Västervik och det var ganska så skönt att få sträcka på benen och låta hundarna springa runt på Maries och Peters ägor.

Första träffen gick galant 

         


Marie och Peter är alltid så gästvänliga och frågade om vi ville ha något i magen, men vi tackade nej denna gång eftersom vi både tänkte på dem som inte hade hunnit vara hemma många timmar efter deras semester och så ville vi vidare så fort som möjligt.

När alla våra hundar hade sprungit av sig och fått förstå att lilla Z skulle med hem så fikade vi medan papper skrevs.

Första turen blev till Kårtorp och Z sov så gott i sin lilla tygbur precis bakom mig.

Vi behövde inte rasta de stora hundarna och de visade inte heller att de ville ur bilen, men lilla Z fick komma ur och hon kissade direkt och så fick hon även lite mat.

                   Så duktig att gå i koppel fast Marie bara hade hunnit prova lite på morgonen innan vi hämtade henne.

Sen var det inte riktigt lika kul att bli insatt i buren igen, men det räckte med att jag sträckte in min hand och klappade henne så sov hon igen.

Resan gick toppen fram till Södertälje då det var hur långa köer som helst, men på det hela så gick allt bra. 

När vi kom hem så var det bara att släppa ut alla hundarna på den igenvuxna tomten. Tänk att dessa ogräs alltid ska ta över, men gräsmattorna var bra eftersom vår son hade klippt dem.

                           Medan vi sprang fram och tillbaka för att lasta ur allt ur bilen så fick Z göra sig hemmastadd med att lukta in allt det nya och detta tog på krafterna för sen gick hon direkt in i köket och la sig på sin lilla filt som hon verkade känna sig trygg med       och där sov hon nog i alla fall någon timme.  När hon vaknade så visade hon tydligt att hon ville bajsa så det var bara att öppna ytterdörren och hon sprang ut direkt och satte sig i gräset.

Det blev en lång kväll framför TV:n och mest låg hon i soffan eller i fåtöljen hos Lasse, men så bestämde hon sig för att gå ut i köket och efter ett tag så undrade jag var hon hade tagit vägen    och hittade henne mellan Lasses skor.

Hon är en trygg liten tjej och helt orädd.

Hade tänkt att hon skulle få sova i vår säng ihop med Yra men så fort hon kom upp på övervåningen så hittade hon sin egen plats i Olgas korg som står vid Lasses sida och där fick hon då ligga kvar.

I morgon kan ni som vill läsa vidare om Z och alla oss andra följa oss på "SUND OCH GLAD" bloggen.

Tack alla läsare för denna helt underbara sommar.

Ölandsbloggen startar upp igen i vår.

Ia 

 

 
 
Erik

Erik

28 maj 2019 22:44

Älskar promenader och gärna lyssna på en podd eller bok samtidigt. Kan rekommendera att promenera längs Djupviks kustväg och ta ett stop på https://www.elise.bar i sommar.

http://https://www.elise.bar

Ia Hornesjö

14 juni 2019 09:59

Låter trevligt. Kommer efter midsommar och stannar till mitten av september.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards