Alla inlägg den 26 juni 2019

Av Ia Hornesjö - 26 juni 2019 08:00

         

Även denna morgon vaknade vi upp till ett helt underbart väder.

Blev en del steg igår och det kändes bra.  Mindre bra var att vakna vid 4 tiden av att det var någon som låg och tuggade på något, vi har glömt alla hundbenen hemma så att det inte var ett sådan som jag hörde förstod jag, men jag orkade inte bry mig vid denna tidpunkt.  Men klockan sex när jag gick upp så borde jag nog ha varit mer på min vakt, för det var troligen lilla Zlatan som hade bitit av remmarna på mina enda sandaler.

 

Så nu får det bli foppatofflor tills jag hittar några nya för min lilltå är fortfarande inte läkt och jag kan inte ha något som sitter åt på den vänstra foten.

Men som vanligt kan jag ju inte bli arg eftersom det var jag som ställt skorna på ett ställe där de inte är skyddade för en lite valp med gnagande behov.

Lasse kopplade in vår AC    för att få lite bättre luft under natten 

Vädret var riktigt otäckt denna förmiddag och så tryckande att det var helt omöjligt att göra någon större nytta ute.

 

Min tanke var att jag skulle  rensa bort att som inte ska vara där mina lavendel blommar, men inte ens det orkade jag..

Det var inte bara jag som blev lite småsur på Zlatan denna dag, för när jag höll på vid verandan så var han som vanligt med mig, tyckte att det lät lite och ser en helt oskyldig liten kille

som har   smakat en hel del på panelen längst ner på huset.

Ursäkta husse men det var ju inte meningen, det var den blick som denna sötnos gav oss.

 

Tog i stället tag i att klippa klorna på våra hundar och gjorde även ett par sök för både Yra och Z.

 

In till centrum för att prata om en vanlig markbunden antenn så vi i alla fall kan få se något på TV innan det blir aktuellt för det fiber som vi varit lovade i 2 år nu. Han hade fullt nu hela denna vecka så vi får se när han har tid att komma hem till oss och kolla vad vi behöver, men så här känns   det inte kul att ha det så värst länge till.  Vi får nöja oss med vår lilla sovrums TV som är den enda som jag lyckades få cromecast att fungera på.

Den kan jag ju inte heller använda så mycket jag vill eftersom det inte finns fiber.

 

Passade på att köpa lite jordgubbar.  Killen som sitter utanför Ica tar 45 kr lådan, killen som sitter vid pizzerian tar 35 kr och idag 2 stycken för 50 kr och lite försiktig som jag är med pengar så valde jag naturligtvis 2 för 50 kr.

En tur även till onsdagslopppiset vid bygdegården, men det var lika dåligt som vanligt. 

Hem sedan och gjorde oss ett par rostbiffsmackor

  och efter det så satte jag mig ner för att lyssna en timme på min bok. Det var precis lagom för när den skivan var slut så öppnade sig himlen med både regn och åska.

Detta är ju mer än nödvändigt    men kändes lite snopet eftersom jag denna förmiddag hade sprungit med vatten till mina jordgubbar och eftersom Lasse inte har hunnit koppa in vattenkastaren ännu så fick jag springa mellan huset och min lilla rabatt.

Alla försvann in och snart så hade de  lagt sig till ro

           Lasse la sig i hallen och då följde  med honom, men de andra stannade i vardagsrummet tillsammans med mig.

Nu har jag ju som vanligt myror i kroppen och jag gillar ju även regn så jag gick ut och fotade lite istället.

            hoppas rosen kommer igång nu med lite regn, såg i alla fall två knoppar på den    Gräset är fortfarande lika högt mot ängen           Såg två stycken stora fåglar i en tall bakom gamla hundgården, tyvärr hade jag inte mitt stora objektiv så det var svårt att se vad det var

En liten bildserie om dagen från morgon till kväll eller till middagen var över.


  Sen efter maten blev det en tur ner till brevlådan och ikväll var det jättekul för våra hundar fick göra sig en ny bekantskap

Våra vänner som förut hade en liten terrier som de miste förra året hade sagt att de inte skulle köpa någon ny hunda, men det blev så i alla fall och nu en supersnygg labbekille som var nästan jämngammal med vår Z och lika brun som hon.

Men det var Zlatan som uppskattade honom mest. Ett litet bildspel på detta



 

 Zlatan fick idag lära sig att bära post hem och han höll så fint i det lilla bladet han hade fått.

Även denna kväll kunde vi sitta ute och spela kort och även äta jordgubbar med grädde.

 

Men nu är klockan snart 22.40 och jag ska krypa ner i sängen och lyssna på Karlavagnen.

En dag med både sol och regn.

Ia

Av Ia Hornesjö - 26 juni 2019 06:36

 

     

Även vädret såg ut att bli bra och stegen fick jag väl vara nöjd med eftersom jag suttit mest i bilen innan vi kom fram

Så var första natten avklarad men den blev lite hackad och malen som vanligt, men timmarna var helt okej eftersom jag inte somnade förrän efter 01.00 Här sover vi ju alla i detta lilla sovrum och naturligtvis ska Qling envisas med att ligga på min huvudkudde och både Z och Yra vid mina ben.

 

Efter en ganska stadig frukost (i alla fall när det gäller mig)   så var det dags att sätta igång. Lasse tog åter fram gräsklipparen och jag började plocka inomhus för att i alla fall få lite ordning på de olika väskorna. Kan väl påstå att de flesta innehöll hundsaker.

Gick sedan en runda med hundarna ner till brevlådan för att hämta Ölandsbladet som jag sedan satte mig ner och näste när jag kom tillbaka.

Nu ville jag försöka få fram alla mina utemöbler på sina rätta ställen, de är både stora och tunga så jag måste ha hjälp av Lasse.  Började med att ta bort det stora överdraget som vi hade haft över alla möbler på uteplatsen.


  Det är stort och ca 10 x 10 meter så vi måste lägga ut det först på marken och klart att småttingarna då tyckte detta var skitkul och ville vara med och leka just på denna plats

 

Gick runt och kollade på vad som fanns kvar av blommor och annat i denna hemska torka.

Jordgubbsplantorna hade helt torkat bort förutom en liten som dallrade med 4 gröna

gubbar så jag får se om lite vatten kommer att hjälpa.

Min vackra ros såg inte mycket ut för världen, men så såg den ut även förra året och jag fick igång den med mycket vatten, så det är bara att vänta och se.

 

Något som i alla fall växer på tomten är denna vackra Blåeld  som är översållade av hungriga humlor och bin.  Även min stora lavendel är vackert blå och full av humlor.

Sen ville jag inte till Löttorp för att köpa varsin god korv att lägga på grillen. Men de korvar som jag ville ha fanns inte utan idag hade de bara vanlig grillkorv i kylen.   Handlade lite potatis och fortsatte sedan upp till Bödas Ica och där hade de i alla fall ett paket med Vitlök/kummin korv som jag köpte, sen blev det naturligtvis lite mer att stoppa i kassen.

Hem och satte på grillen för att få korvarna grillade      och det blev helt okej dessa korvar. Fick bli varsin lättöl till dessa.

Sen fortsatte vi ett litet tag med våra olika göromål, tog sedan en timmes läsning i solstolen, men jag var ganska så ensam om att vara vaken. Tyckte det var så tyst och lugnt så jag gick in för att kolla var alla var   Lasse hittade jag i sovrummet, helt utslagen och hundarna låg även de utslagna på golvet inne i storstugan   Qling hade lagt sig mellan soffan och ett bord, Z   låg i en korg    Yra på de kalla stenplattorna vid spisen Olga på mattan     och Zlatan helt utslagen mitt på golvet.

Till och med gräsklipparen   verkade ha somnat. 

Jag som alltid har myror i kroppen måste nu hitta på något och satte igång med att flytta ut en mindre TV till storstugan för att försöka få Cromecasten att fungera så att vi i alla fall kunde få se något när kvällen kom.  Klart att den då bara skulle ta in vårt fiber hemma, men efter mycket letande bland de olika apparna så hade jag lyckats få över detta på mitt lilla modem som jag har med mig hit.

Men så kom de alla på fötterna och Lasse hade tänkt att fortsätta med gräsklippningen men det gick bara inte i denna värme.

Vid 17 tiden gick jag in för att förbereda middagen som idag var lika enkel som igår, men med kokt potatis.

Medan potatisen kokade så tyckte jag att jag kunde bjuda Lasse på en liten fördrink innan maten

Hade en flaska Ginger ale så det fick bli whisky   till denna läsk.

Men snart stod middagen på bordet och vi kunde sätta oss till ro   

 

Blev ganska gott med ett glas rosévin

 

Sen tog vi med oss hundarna ut på en kvällspromenad innan vi återvände till huset och den fortfarande sköna kvällen.  Så det fick bli lite kortspel innan vi gick in och kollade på TV och då fick det bli Wera vi tittade på. Tyvärr blev det ett avbrott för Qling måste ju som vanligt trycka in sig bland sladdarna som jag hade gjort provisoriskt för att vi skulle kunna titta på denna TV , så allt slocknade och jag fick börja om med min installation.

 

Vi var i alla fall rätt trötta och jag kände att det var lika bara att lägga mig i sängen och lyssna på Radion..

 Men nu ska jag släcka även denna dator och i morgon blir det nya tag 

Ia 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards