Alla inlägg den 1 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 1 juli 2019 23:00

Idag är det sista dagen på denna månad och även sista dagen för Åsa, Julina och Lilian här på torpet.

Morgonen började i alla fall bra och allt kändes som vanligt när vi steg upp och barnen började komma in och hundarna blev som vanligt överlyckliga

     Hade sovit ganska bra men vet att jag måste ha varit vaken mer än vad appen visade, men gårdagen steg blev bra.

Vädret visade sig   vara ett perfekt resväder för barnen i alla fall.


  Lilian kom in och satte sig i soffan och blev direkt överröst av pussar från både Z och Olga.

Sen blev det matdags även för hundarna


  Hör att jag säger att Olga fick vara för sig själv, men det är Yra som inte tycker att det är så kul när Zlatan tar hennes mat, så det är hon som får vara för sig själv.

På vägen till Bussen som skulle gå klockan 12 var Lasse tvungen att göra en avstickare till en butik för att lämna tillbaka en koppling som han köpte häromdagen till vår tvättmaskin.. Vi upptäckte då att det även var sista dagen för Loppisen vid Bygdegården, de hade skrivit att det var sista förra onsdagen så vi blev lite snopna, hann i alla fall ur och Åsa hittade två saker som hon köpte.

 

Sen var det bara att fortsätta till bussen och där fick vi vänta i ca 25 minuter.

Bilderna vill inte riktigt komma med så det fick bli ett bildspel med blandade bilder av sånt som hänt under dagen.


  Dagen fick gå och vädret var inte sämre än att man kunde vara ute hela dagen.

Middag blev det som vanligt och idag var det rester på crepsen som fick duga.

Sen blev det i alla fall en promenad med våra hundar genom skogen och det tog visst på deras krafter för det första de gjorde när vi kom in på tomten var att kasta sig i poolen


  Sen var även denna dag slut och det kändes ganska så tomt när barnen har åkt och det märktes på hundarna som flera gånger var för att kolla i det andra huset.

 

I morgon är det 1 augusti och Per har namnsdag.

Vi tar nog en tur till Borgholm för lite inköp av diverse saker på Netto.

 

Även denna dag blev det en del steg som visade sig på appen och det var hela 14.599 steg 

Så nu blir det att säga godnatt.

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 1 juli 2019 22:45

 

Såg ut att bli en bra dag med lagom temperatur och inget regn, som jag trodde

   

Stegen igår var under all kritik, men det var söndag och en så kallad vilodag, så jag får väl skylla på detta.  Sömnen hade i alla fall varit helt okej fast jag som vanligt hade haft en hund (Qling) på huvudkudden och tre andra vid fötterna hela natten.

 

Ett av minnena som visade sig idag   gjorde mig extra glad. Vet ju hur mycket dessa två betydde för mamma (och även gör för mig) och det var så roligt att varje gång Patricia eller Dino kom på tal så spred sig ett stort leende i mammas ansikte.  

 

I går när jag höll på med hundarnas päls så åkte mina egna tunna hårstrån fram i ansiktet och gjorde mig rätt irriterad, så i morse åkte saxen fram och mina testar fick falla ner på golvet.  Skulle behöva få det snyggt där bak med lite uppklippning, men det fungerar inte med mina ögon att se både fram och bak genom en spegel. Så det får vara som det är. Helst skulle jag vilja våga ta trimmen och köra av mig allt som jag gör på Lasse.

 

Igår blev det en riktigt svullodag, åt både glass och drack drinkar, men inget vin i alla fall utan bara folköl till maten.  Men det känns i kroppen som om det blev lite för mycket av det goda och idag när det är måndag och även ny månad så måste jag tänka före innan jag stoppar något i munnen.

 Dagen fick börja med att jag återigen ställde Zlatan på bordet för att dra lite päls och borsta ur alla pinnar och gräs ur pälsen

           

Han är duktig på bordet, en när det blir jobbigt då lägger han sig ner.

Höll nog på nästan en timme så jag förstår att han blev trött-

 

Som vanligt ville Lasse in till centrum för alltid är det något han vill handla, själv behövde jag ingenting och hade bestämt mig för att dagen skulle helt vikas åt våra hundar.

På vägen hem från centrum föreslår jag för Lasse att vi ska till Böda och låta hundarna leka av sig på den slitna agilitybanan, vilket han var med på.

 

Hem och hämtade alla våra 5 hundar och insåg även att det nog var sista dagen jag kunde ha dem alla tillsammans innan jag var tvungen att dela på killar och tjejer.

 

Banan var ännu mer sliten detta år, men det inverkade inte på hundarnas iver att få leka av sig.

                       

Först blev det bara spring för att upptäcka vad som fanns där inne.

    

Men som alltid måste det bli ett slut på det roliga och då var det vätska som behövdes

          fyra av dem tog gärna emot vatten, men Z hon ville tillbaka till lekhagen.

En liten tur in på brädgården på hemvägen för att kolla priser på fjällpanel (Lasse måste ju laga det som Zlatan har tuggat sönder) och även läkt till lillstugans tak.

 

Ett par regnskurar kom det när vi var på agilityplan, men lika fort som regnet kom så försvann det och solen lyste mest hela tiden.

Kunde inte låta bli att ta lite filmer på hundarnas tokigheter (eller var det Lasse som tokade sig)


 
 
 
 
 
  Filmerna kommer i fel ordning när jag lägger in dem, men skit samma, de som vill titta får göra det ändå.

Hem igen och alla var helt utslagna på rumsgolvet även Lasse hade tagit ut sig och lagt sig på soffan i hallen för att vila.  Jag måste hitta på något som vanligt när alla var lugna och det var tyst i huset. Retade mig lite på att TV killen inte hade hört av sig som han lovat och började mixtra med vår TV och kollade vad som gick att få in via satellit, satt där och skrattade för mig själv, för nog fick jag in kanaler, hela 22 stycken, men bara på ryska och estniska och jag fattade ju inte ett ord av vad som sas, men vilken bild det blev, så klar och fin och mycket var vackert att se, det var olika nyhetssändningar, reklam, barnprogram, filmer mm..    

Men svenska gick inte alls för då måste jag ha ett abonnemang och det har vi ju sagt upp.

Lasse vaknade i alla fall till och hörde mig skratta och kom upp för att kolla och såg ju den fina TV bilden och blev jätteglad, tills han förstod att det var inte mycket vi kunde förstå av vad det sades.

 

Det blåste härliga ljumna vindar nästan hela dagen som bara blev värre och värre under kvällen så frågan var om vi skulle sitta ute och äta, men klart att vi måste vara ute, tyckte jag. Hade bara gjort en enkel rätt denna kväll   men något som jag vet alltid går hem hos Lasse, bara pasta och köttfärssås och så gräddfil på toppen.

 

Måste ju fast det blåste mycket ta en kvällspromenad som för Lasse sa nej till, men gick med på det om vi bara tog Qling och Yra med oss.

       

Kvällen var ju jättefin och det var två lyckliga hundar som bar hem lite reklam för det var det enda som fanns i brevlådan.

 

Vi kan inte sitta ute och spela kort ikväll var Lasses kommentar när vi kom tillbaka till stugan, men jag ville i alla fall vara ute och då föreslog Lasse att vi skulle sänka båtar och ritade upp varsin spelplan   som fick förankras med diverse lite tyngre saker för att ligga kvar på bordet.

Vid 20 tiden gick vi in och jag satte på via cromecast  Lotta på Liseberg, som vi tittade på till klockan var strax efter 21,00 för sen ville Lasse se på Ett fall för Wera och så fick det bli fram tills halv 11 och då var i alla fall Lasse så trött att han ville göra klart med hundarna som denna kväll med uppdelade. Det blev bara Yra och Z i sovrummet och de andra i hallen, vilket de inte verkade ha något emot.

 

Själv satte jag mig vid datorn och avslutade denna blogg

God natt 

Ia

 

 

Av Ia Hornesjö - 1 juli 2019 07:05

   

Dagen började som alla andra dagar.

                        Alltid sängen full av hundar.  Fortfarande så är det i alla fall lugnt på löpfronten och vi kan ha alla ihop, men om ett par dagar lär nog vi behöva skilja Yra från gänget.

Eftersom det var söndag id   ag och ingen tidning att hämta så blev det heller ingen promenad till postlådan.

I stället började jag dagen med att borsta igenom alla hundarna för att få bort så mycket som möjligt av allt skräp som samlas i deras pälsar

Lasse fick komma till hjälp för en del måste tovutredas och det klarar han bättre än vad jag gör.

Började med Qling   men då ville även Z upp för att få hjälp av husse   och snart så fick hon då äntligen komma upp på bordet          och få bli ompysslad.  Nu var det snart bara 3 till och de var snällt samlade under trimbordet       för att vänta på sin tur.  Men det fick bli väntan för Z tog jättelång tid och när hon var färdig med tovutredningen så var vi båda trötta och sa att de andra får vänta tills i morgon.

 
 

Hundarna lekte som vanligt och både  Z och Zlatan verkade inte bry sig om att det var en olidlig hetta utan for omkring som små galningar.

 
  Även humlorna var i full gång

Även en tur till centrum fick det bli och vi var in på Snäckan och köpte Z och Zlatan varsitt fast halsband, för när de är med oss bland folk så känns det som om de är så ivriga och dra så jag vill inte ha stryphalsband på dem.

 

Kan bara påstå att det är livsfarliga bilförare ute på vägarna och idag fick vi möte av en helt galen liten sportbil som precis i en kurva körde om en taxi och vi var tvingade att hålla tungan rätt i mun och dra oss ut i högerkanten så långt det gick.

 

På hemvägen från Löttorp blev vi omkörda av 2 andra sportbilar som säkert höll 150 på Byrumsvägen.  Ännu är det inte så mycket trafik, men ska det fortsätta så här så lär det nog bli en del olyckor på ön denna sommar.

 

Ingen lunch även denna dag utan istället fick det bli en lite tidigare middag än vanligt.

Hade bestämt mig för att grilla fläskkotletter och medan potatisen kokade och jag även skötte grillen    så bjöd jag Lasse och mig själv på varsin Gingrogg   i den härliga solen. Jag har alltid föredragit Grappo framför Tonic, men nu har jag hittat min favorit   på Lidl. En lagom bitter Tonic med inslag av Grappo.

Middagen blev god      och idag hade jag lyckats hitta några fina potatisar som var härligt gula i färgen.

 

Ingen av oss hade någon lust att gå en kvällspromenad utan vi satte oss för att spela ett parti kort innan vi gick in och kollade på en gammal Wera via crome cast.

 

 Kom i säng vid 23 tiden och slog då bara på radion för att lyssna på Karlavagnen.

IA

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards