Alla inlägg den 2 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 2 juli 2019 10:34

 

Det var en varm och lite kvav morgon jag vaknade upp till vid 7-tiden, eller vaknade upp är synd att säga för denna natt var inte alls kul fast vi bara hade 2 hundar i sängen. Jag kunde inte koppla av utan det var så mycket tankar som for runt i huvudet på mig och det blev mest bara en lätt sömn

som synes även på appen   Stegen igår fick jag i all fall vara nöjd med  eftersom jag klarade mina 10,000.

 

Killarna hade sovit bra ute i hallen, precis om de gör hemma och då är det aldrig något problem och så kändes det även nu, fast Qling har nu börjat intressera sig för Yra men åker på en smäll så fort han tittar på henne, men det spelar ingen roll så det är lika bra att från och med idag får de vara åtskilda.

Det blev Z som fick följa med och hämta tidningen denna morgon och vi träffade först precis utanför vår tomt på ett tyskt par med en brun Labbe som de höll hårt i och han fick inte träffa Z, kanske är han inte snäll, vad vet jag.

 

När vi kom upp på ängen så var Bernt ute med deras vovvar och Saga som är rädd sprang emot oss och skällde, men Inez är som vanligt glad och ville hälsa på Z.

Fortsatte ner till brevlådan för att hämta bladet.  Försökte mig på att få Z att apportera tidningen, men hon bara skulle gömma den, så det fick bli att  låta henne söka lite i stället.

 

Såg när jag gick förbi mitt jordgubbsland att nu hade 4 jordgubbar   blivit klara så det var lika bra att plocka dessa innan fåglarna tar dem. Tyvärr är det nog de enda som blir detta år.

 

Efter detta gjorde jag 2 stycken inomhussök i två hus, ett utomhus och ett fordon för att sen låta först Yra och sen Z få jobba lite och idag var de båda mycket duktiga.

 

Idag är egentligen en sån dag som man borde åka till Borgholm eller Kalmar på, men eftersom vi ska till Färjestaden på lördag så kändes det lite jobbigt att sitta och åka denna långa väg även idag.

 

 Gjorde en lång inköpslista och kollade noga i ICA Löttorps bladet vad som fanns denna vecka och naturligtvis passar jag som alltid på att köpa det som är extrapris på.

Men som alltid när det gäller denna affär så blir det en besvikelse när vi kommer in.

Ägg vill jag alltid ha hemma     men idag gapade alla hyllor tomma och bara en lapp där det stod att de var slut och ny leverans på onsdag. Ja det är som det är och bara att gå vidare i affären. In in i  kylrummet för att köpa på mig några burkar creme fraiche, men samma där, det var ju extra pris om man köpte 2 och naturligtvis var även dessa slutfortsatte till frysen för att köpa klyftpotatis, bra när man får 2 för nästan samma pris som en men klart att just dessa inte låg i sitt fack.  Började som vanligt att tappa lusten att över huvud taget handla, men jag skulle i alla fall ha några kryddkorvar och även dessa var det 2 paket för 45 kr och titta de fanns kände jag och och tog 2 paket, men det var dagens datum som var sista förbrukningsdag och inget för mig.  Skinka skulle jag i alla fall ha till en toast hade jag tänkt, men även där var det tydligen extrapris idag och just det facket med skinka gapade tomt.  Nu var det några frysvaror som jag ville ha, bland annat hade jag tänkt köpa hem några frysta pizzor för jag tycker det är så bra att bara ta fram och värma i ugnen men även det sket sig för den frysen hade pajat och inte en enda vara   fanns.  

Frågade en kille som höll på att packa upp varor om han kunde hjälpa mig att ta fram i alla fall pizzorna, svaret blev jag har annat att göra du för prata men någon annan vid charken.

Lite blev det i alla fall för 150 kr, men det var inget av det som jag hade på listan.

Jag hade helt tappat lusten att handla men Lasse föreslog att vi skulle åka upp till Ica Nära i Böda och se om de hade varorna hemma, det är ju samma leverantör så man visste ju inte.  Men där fanns allt jag skulle ha och en supertrevlig personal som hjälpte till om någon vara fattades och gick direkt och hämtade in nya.

Så det blev en kasse även där för ca 400 kr och lite längre resa, men det är det värt och i fortsättning kommer jag bara att handla läsk och mjölk på Löttorpshallen.

 

Hem och jag både frös och kände mig olustig i kroppen, benen värkte som tandvärk och yrseln tilltog, bara sånt jag är van vid när det blir väderomslag, men ändå rätt irriterande.

Gjorde varsin toast till oss   och kände även för ett glas vin till denna enkla lunch.

Var tvungen att   röra mig lite för att få igång mina stela ben, men det fick bara bli på tomten.

Även att inte TV killen hade hört av sig gjorde mig ännu mer sur och irriterad. Visst funkar livet utan TV men ibland så känns det så skönt att bara krypa upp i soffan och kanske bara slötitta, men den finns där framför mig.

 

Lasse kände sig trött och ville vila och jag satte mig ner i soffan och kollade på rysk TV, lite kul fast jag inte fattade så mycket av den frågesport som sändes.

Kände att skulle jag än en gång prova att få in i alla fall 4:an på inomhusantenn på den lilla TV:n

Fram med alla sladdar igen och så började jag att prova, men den enda jag fick fram var en meny på finska, gjorde flera försök men det gick bara inte.  När Lasse vaknade så sa han, vi gör ett nytt försök igen,  ut med alla sladdar och så började vi om och helt plötsligt tändes en skärm upp framför oss. Började med 1:an som vad kodad och så fortsatte det från kanal till kanal, men 4:an och 6:an fick vi in och vi var så nöjda för nu kunde vi få se fotbollen lite senare.

 

Jag måste röra mig lite så jag tog Z med mig till postlådan, som visade sig vara tom, men fick i alla fall en liten promenad.   När jag kom hem satt Lasse och kollade på TV:n och undrade om vi skulle ha någon middag.  Men jag kände inte för detta denna kväll, men klart att vi kanske måste ha något i magen tänkte jag och gick ut i köket och stekte varsin korv och ett ägg.

    och sitta ute denna kalla kväll det gick bara inte, så det fick bli middag framför TV:n

 

Fortsatte att titta på TV fram till klockan 23,00 då jag bestämde mig för att gå och lägga mig och lyssna på radion i stället.

 

Kan väl sammanfatta denna dag som  URTRÅKIG 

Men det är en ny dag i morgon och jag hoppas den blir bättre.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards