Alla inlägg den 7 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 7 juli 2019 23:45

   

Så var det söndag och den nervösa uppladdningen inför gårdagen är över

Vädret så fortfarande ganska hyggligt ut när frukosten var avklarad och jag tog morgonens första promenad med Yra.

När vi kom upp på alvaret så lyste solen så fint men i norr såg det ganska dystert ut

    Himlen var ganska blå med en del vita moln, men inget som pekade på det regn som de hade lovat, men åt norr   visade sig stora mörka moln vara på ingående. Var lika bra att snabba mig på med denna promenad, vilket inte gjorde något för Yra ville hem hela tiden till Qling. Idag är hon helt galen och stackar Qling får sitta i bur på tomten när hon är ute.

Satte mig ner i den fortfarande fina solen och började läsa, men sen kom det första regnstänket och jag kände att det var nog bäst att ta stolsdynan med mig och sätta mig under tak.  Inte många minuter förflöt fråt denna första droppe till skyfall


  Z och Zlatan brydde sig inte ett dugg om att det regnade, det var nästan så att detta piskande regn triggade dem till mer lek.

Även humlorna verkade gilla regnet och var i full fart i min Lavendel


  Klart att hundarna också måste vara med och kolla vad jag gjorde och det slutade med att den nyfikna lilla Z blev stucken, men inte så farligt.

 

Men lika fort som det kom, så försvann det, men det var ingen värme och jag gick in och städade i stället.

Vi skulle till macken för att sätta om vårat lotto och sen på hemvägen tog vi en tur tillsammans med Qling, Zlatan och Z till Marknaden i Böda hamn     . Det var ju Z födelsedag och kanske killen med det torkade köttet skulle var där och vi kunde få köpa något gott till denna lilla kräsna dam.

Träffade massor med hundar och det blev mycket snack lite här och där innan vi hittade killen med köttet. Han kände igen oss och var som vanligt så snäll och plockade fram en massa godsaker till våra hundar,  killarna åt och smaskade i sig, men lilla Z hon bara vände bort huvudet på varje sak han bjöd henne på. Hon är inte lätt när det gäller något att äta, det vet jag ju men trodde att detta skulle falla henne i smaken.  Men vi handlade i alla fall till alla våra hundar.

 

På hemvägen stannade vi och köpte jordgubbar.

 

När vi kom hem så satte vi oss ner och tog ett glas vin och lite att tugga på, sen var det dags för Lasse att inta sängen en timme innan middagen var tänkt.

 

Kristina kom ner med lite saker som hon hade frågat om jag ville ha, det är mycket för dem nu att ta vara på innan de flyttar. Känns lite sorgligt att de redan ska lämna ön.

 

Jag hade i alla fall bestämt mig för att grilla ikväll och medan detta gjordes så bjöd jag även Lasse på en Whiskydrink   i den härliga solen som nu nästan var lite uppvärmande.

      Det blev en god middag och bara att få sitta ute och njuta är härligt.

 

Blev ingen kvällspromenad för nu hade mina ben bestämt sig för att stelna till och jag kände inte för att smyga runt på promenad utan hundarna fick hålla sig på tomten.

Lite TV blev det innan jag vek mig för natten.  Lyssnade på Karlavagnen tills den var slut klockan 24 och sen var det dags för sömn.

 

I morgon är det vardag igen och vi har varit här redan i 14 dagar och allt utom TV har fungerat bra.

Får väl hoppas att jag inte ska behöva bli besviken igen på TV killen, för nu har han haft en vecka på sig att komma som han lovat, men inte dykt upp. Annars får vi väl fortsätta med att kolla på 4:an resten av sommaren.

 

God natt

Ia

 

 

Av Ia Hornesjö - 7 juli 2019 07:22

   

Dagen kunde inte ha börjat bättre, kände mig både utsövd och ganska så nöjd med gårdagens steg. Även solen tittade fram och himlen var alldeles blå.  De som har skrämt mig hela veckan var att det just denna dag skulle vara kraftigt regn och åska, men inte nu på morgonen i alla fall.

Började den sedvanliga dagen med frukost och sedan en tur till brevlådan och idag fick Qling följa med


  Vi hade beräknat tiden till att vi måste åka iväg vid 11-tiden och det var nog en ganska så bra tid, för det tog längre tid med resan än vad vi trodde och var framme klockan 12.40 och registreringen skulle vara 13,00 och barnvandring klockan 13,30

Lång kö vid registering och sedan gick en kille runt och chippade hundarna i bilarna.

Klockan hann bli nästan 14,00 innan banvandringen började.

 Fordonsöket bestod idag av en traktor och en åkgräsklippare och direkt börjar tankarna fara runt i huvudet på vilken jag vill börja söket vid.    Utesöket var litet och kändes ganska så lätt när man såg upplägget   men sen kom behållarsöket och det var nog fler än jag som undrade hur detta    skulle gå.    Innesökset skulle vara i ett litet hus som en husvagn ungefär   och det kändes väldigt trångt där inne, men jag kände mig inte orolig.

Vi hade för säkerhets skulle tagit med oss Zlatan denna dag så det bara behövde bli 3 hundar ensamma hemma under de timmar vi var borta.

Dag 11 på Yras löp säger att hon borde vara i höglöp och hur hon skulle klara detta idag det fick bli en öppen fråga.

     

Efter nästan 2 timmars väntan så var det äntligen vår tur att stiga in som första  löpande hund av 4 stycken denna dag.

Fordonsöket stod som nummer ett

       

Naturligtvis valde jag traktorn först. Yra var rätt seg när vi kom in och började lukta på gräset i stället, men jag var snabb att tala om för henna att det var fordon vi skulle söka på.

Snabb är hon inte för allt ska undersökas noga och det tog en lite för lång tid att söka igenom traktorn innan vi kom fram till gräsklipparen. Men då tog hon det nästan direkt.

   Men det var på sekunder det hängde.

Första avklarat med 25 poäng och inga fel.

Så var det utomhus, det som jag kände var ett enkelt sök blev inte alls som jag trodde


   


Yra jobbade superfint och var på det rätta stället flera gånger men eftersom vinden låg på så klarade hon inte av att lokalisera själva doftens rätta läge.   Men om ni ser filmen så kan ni tydligt se att hon vet var doften finns, men  inte riktigt kunna markera.  På vägen ut därifrån så ville jag visa Yra var doften fanns och pekar mot denna men snuddar med och detta var den skarpsynta domaren snabb att se.  Men det spelade inte så stor roll vi hade ju ändå nollat.

 

Efter denna så var det den stora maskinhallen med massor av dofter av både olja och massa annat, mycket med fläckar på golvet och ett plåtskjul som förde sig i vinden och lät lite.


   

Så fort vi kom fram till starten så började Yra lukta på golvet och jag kände, nej detta kommer aldrig att gå, det fanns 17 kartonger att välja mellan och så alla dessa andra saker. Men vi klarade detta med galans.

Nu var det bara ett sök kvar och det var rumsöket


   

Det tog bara ett par sekunder så visade hon på var det var, men jag kände som vanligt att det inte var en riktig markering utan fick henne att söka vidare bland de andra sakerna, men hon återgick till det rätta stället och det tog ju på tiden, men vi klarade det med en bra tid ändå.

 

Vi kom på 15 plats i totalen av 55 startande och det tycker i alla fall jag var en bra bedrift av en höglöpande hund.

 

 

Jag ville vara kvar till prisutdelning för jag var så nyfiken på hur vår cockervän Susanne låg till efter hela dagens tävling.  De var värt väntan för det var hon och hennes cocker som vann hela tävlingen.

Sen var det bara att sätta oss i bilen igen för att köra samma sträcka hem till våra 3 ensamma hundar, som hade klarat detta toppen och var så glada när vi kom.

Hade några pizzor från ICA i frysen och det var det enda jag kunde tänka mig att servera denna kväll.

     och aldrig har en fryst pizza smakat så bra som denna.

TV kvällen blev sisådär och vi somnade båda från Thrillerserien.

 

Ny dag imorgon igen och sen hoppas vi på repris av denna dag om en vecka men med Z.

Ia

 



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards