Alla inlägg den 13 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 13 juli 2019 21:45

Dagen började med att jag blev lite besviken för mitt aktivitetsur hade lagt av och jag som älskar just denna klockan och allt vad den kan berätta för mig

Har ju varit medveten om att armbandet inte har slutit tätt runt klockan och har därför satt tejp runt denna, är tyvärr inte så lätt att nya armband, men så i torsdags så hittade jag på nätet och beställde för säkerhets skulle 2 stycken. Leveranstiden var rätt lång men jag var nu bara glad av att äntligen hittat ett.

Jobbade en hel del med poolen på fredagen och troligen har det kommit in vatten i klockan på grund av armbandet.

 

Vädret kändes så där, en liten regnskur kom det medan vi åt vår frukost, men sen sken solen igen och jag tog med mig Z ner till postlådan.

 

Eftersom de hade lovat ett riktigt skitväder denna dag på södra Öland så var bilen väl packad med det som vi tycktes behöva.

Klockan 10.30 så åkte vi iväg för att åka på Z första officiella tävling. Hon blev 1 år för en vecka sedan och detta fick nu bli hennes premiär. Kände väl att det kanske skulle vara lite stort för henne att ge sig på ett TSM första gången, men vad sjutton hon måste ju för träning.

Det var mycket folk när vi kom fram för det var även en inoff utställning på platsen denna dag. Vi hade en halvtimme på oss att gå runt lite med Z så att hon i alla fall fick lära känna platsen.  Som vanligt var det många som ville hälsa på henne och beundrade hennes mörka chokladfärg.

Inskrivningen var klockan halv 1 och sedan direkt på detta banvandring med för dagen 2 domare.

Började med den kvinnliga domaren som skulle döma utomhus  och fordonssök  . Det blev mycket tissel och tassel för de flesta kände att det verkade vara lätta sök. Jag som alltid blir stressad av tiden tänkte att det var inte mycket att söka på utomhus och de 2 minuterna borde räcka. Sen var det fordon och idag var det bara en bil och då var tiden satt till 1 minut och 15 sekunder och det kändes mer stressande än vanligt.

Banvandringen fortsatte sedan med den manliga domaren och han hade behållarsöket   och inomhussöket som jag inte lyckades få en bild av.

Det mesta såg i alla fall ganska så bra ut och jag kände att behållare är hon duktig på och även inomhus brukar hon vara rätt säker, men de andra två var jag redan före start tveksam om hon skulle klara.

Vi hade nummer 33 av 47 startande denna dag, så det blev en del väntan och något regn syntes inte till utan bara en stor het sol som det var svårt att hitta skugga från.


  Väntan blir ju lätt lite jobbig för både mig och hunden och Z vill ju så gärna jobba .

Men så var det i alla fall vår tur och jag gick in med bestämdhet att låta tiden gå och inte felmarkera

Nu blir det ju inte alltid som jag tänkt mig för det där med tiden tickar alltid i mina öron. Z sökte bra och och jag tyckte att hon var mer på vid vissa ställen så istället för att hålla ut och invänta tiden i alla fall få höra att det bara var 30 sekunder kvar så markerade jag och naturligtvis var det fel.  Doften låg där Z visade mig men längre in så vad hon kände var den luftburna doften och inte källan.

 

Fortsatte sedan till fordonet  och där virrade hon bort sig direkt för hon började söka i marken och innan jag hade hunnit fram till bilen så var det bara 30 sekunder kvar och då markerade hon dragkroken och jag kände att skit samma jag markerar, även detta var fel och hon hann inte ens till sidan där doften fanns.   

Så blev det väntan igen  för att komma till behållarsöket som var i ett tält där kartongerna inte låg direkt stilla


   men ett ganska så roligt sök som hon klarade med glans.   

En liten sittning blev det innan inomhussöket 
   men sen var det snart över och Z var som vanligt ivrig att få komma iväg


   Hon var långt före domaren och jag fick verkligen hålla emot henne för att hon inte skulle kliva över tröskeln på det lilla huset där söket var.

Hon jobbade fint och metodiskt och vi klarade även detta.  

Så var den långa dagen  över och vi hade i alla fall lyckats med att  få Z första tävlingspoäng.

 

Reslutat för denna tävling blev: 12 stycken som klarade 100 poäng, 17 stycken som klarade 75 poäng, 10 stycken som klarade 50 poäng, 4 stycken som klarade 25 poäng och sedan 4 som nollade denna dag. 

 

Vi stannade inte kvar tills prisutdelningen denna dag för vi hade ju 4 hundar hemma och skulle först in i centrum i Färjestaden för att hämta en liten present till Z som hon skulle få på Arken, det visade sig vara en påse blötfoder, men det är bra för det gillar hon i alla fall.  Passade även på att handla lite på Ica Kvantum.

En hel del köer var det på hemvägen och det kändes trög innan vi kom hem.

Hungriga hundar och hungrig matte och husse som bara egentligen kände sig för att slänga sig i soffan.

Satte på ugnen och gräddade 2 Ica pizzor.

Lite kortspel och sedan skulle det bli TV.  Men jag orkade inte och redan vid 21.30 tiden intog jag sängen.

 

Dagen kändes lång med rolig och nu har vi i alla fall startat lilla Z.

I morgon är det söndag och jag känner för en riktig slappardag.

Ia

 


 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards