Alla inlägg den 17 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2019 22:25

Vilken natt det blev.  Somnade inte förrän efter halv 2 på natten, men hann ju med att både tänka och fundera en del.

Kvart i 2 efter att ha varit upp 2 gånger för att vara röra mig eftersom det inte gick att sova så kom jag helt plötsligt på att det var diskmaskinen vi hade köpt på Elgiganten för 2 år sedan, men inte sjutton kunde jag väcka Lasse för att tala om det, men jag sa det högt, men fick inget svar.

Men nästa 2 slag på klockan uteblev och jag hade då säkerligen somnat.

Klev i alla fall upp före sex för att göra mig i ordning innan frukosten och sedan en tur med Z ner till brevlådan, att det inte fanns någon tidning det visste jag men jag hade inte heller hämtat posten från gårdagen och det ville jag nu göra.

Hade ett kuvert från postnord och undrade vad det kunde vara för det var ganska så tungt. En Hemmets veckotidning, något som inte jag prenumererar på låg det bland annat i kuvertet och denna var ju inte ens min, den skulle till Törnblom på Hallunda gård.  Ja ha, nu hade det börjat igen att det blivit fel på denna förbaskade eftersändning.

Ringde pappa och han hade varit till oss igår och då tittat i brevlådan och där låg post till Lasse som skulle hit, men hade hamnat hemma. Sen kom postkillen medan pappa var där och pappa hejdade honom när han skulle lägga ett brev på vår låda och detta visade sig vara till en annan på Hallunda gård. Pappa påpekade att vi hade eftersändning och skulle inte ha någon post och att detta skulle till en annan adress. Fick till svar att han var ny, men han lovade att läsa på.  Fan jag får gråare hår än vad jag vill ha på dessa jäkla brevbärare som inte fått lära sig något.

 

Klockan hade nu hunnit bli 10 och vi skulle iväg till Kalmar för att i första hand köpa en ny inomhusantenn.

Började med   Ikea för att köpa nya rödvinsglas. Las se har så svårt att fylla vår maskin och den nästan äter våra glas när han fyller den. Men det är ju billigt och bra att handla just dessa på Ikea. Lite annat blev det också, men inga dyrare saker.

Fortsatte sedan till   Elgiganten för inköp av antenn. Det blev en för ca 600 kr, jag kollade på en för 299 kr men den trodde inte Lasse på, men jag är ju lite mer snål när det gäller att lägga pengar på sånt som vi bara ska ha en kortare tid.

Sen fortsatte vi till      för att köpa en ny pool till hundarna. De andra är förbrukade och ligger nu på återvinningen. Även där blev det en hel del annat, sånt som behövdes och sånt som bara slank med.

Nu ville Lasse in på   Bauhaus för att köpa lite golv plattor till toalettrummet. Men jag ansåg att detta var ett onödigt köp, vi skulle behöva endast 2 kartonger till detta, men 395 kr kvm och kartongerna låg på 0,78 kvm.  Nu sa jag nej, vi har massor med golvplattor hemma i Stockholm i garaget och har det nu inte varit ett fungerande golv på 3 år så kan det gott vänta ett år till, ansåg jag och fick rätt. Gick ut från Bauhaus utan att ha handlat något.

Nästa affär blev   för där skulle Lasse lämna tillbaka en slipmaskin som han köpte förra året men den hade inte blivit använd och nu när han skulle använda den så började det ryka och bolma om den.  Den hade nu utgått och han fick pengarna till godo och det innebar ju att vi måste handla upp dessa och det gjorde vi med råge. Men där fick även jag något och det blev en nya smörgåstoast, den andra har jag kastat och de senaste gånger jag gjort en toast har det blivit i våffeljärnet och det är mindre bra.

Nu var det bara en snabb tur in på   Citygross, det enda jag skulle ha var lite frysvaror och två mindre saker och detta gick snabbt .

När vi hade packat in detta i kylboxen och satt oss i bilen så kom jag på att det var 2 saker jag hade glömt att köpa och dessa ville jag nu in på Ica i Borgholm och kolla om de hade.  Vilket de naturligtvis inte hade hemma.

Fortsatte till Löttorp och in på Ica för att  hämta den nya rautern som hade kommit.

Nu hade hundarna varit ensamma i 5 timmar och det var bråttom hem.

Ingen fara på färde, alla var glada och kanske lite hungriga precis som vi.

Utfodrade hundarna medan Lasse plockade ur bilen och sen satte jag på vattenkokaren och gjorde varsin kopp soppa.

 
 

Hundarna var som vanligt med oss och Z hade hittat en vit sten som hon låg och tuggade på. Jag vill inte att hon ska tugga på stenar för det kan inte vara bra för hennes tänder, så jag tog bort den och la den på bordet.

 

Sen på började jag middagen som skulle bli enkel med hamburgare på grillen.

Såg att de nya grannarna var på väg ner för att hälsa och eftersom Lasse hade gått ram så ville även jag detta.

Kom på att hamburgarna låg i grillen och sa att jag måste nog ta hand om maten.

   och visst hade de blivit lite brända. Men vad sjutton det är ju rötmånad och maten ska vara vällagad för att inte innehålla några bakterier, så den gick ner.

 

Sen har det nog inte hänt så mycket mer denna dag, annat än att jag har installerad det nya modemet och även fått igång TV med den nya antennen.

 

Allt verkar fungerar till 100 procent.

Nu är klockan 23,00 och jag tänker vika mig för natten

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2019 06:57

   

Dagen började med sol och och sovit hade jag gjort ganska bra denna natt 

Eftersom det var tisdag så tog jag med mig bara Zlatan denna morgon till brevlådan.

Han hittar då allt på vägen och idag var det en död mus som jag fick ta ur hans mun.

Försökte jobba lite med honom under vägen, bara så där att kunna gå snyggt, vilket inte alls är lätt .

 

När vi kom hem igen och jag hade i lugn och ro lä st Ölandsbladet så kände jag att detta var en bra dag att stå ute och trimma av Qling och Olga, mest var det både öron och hals som såg för jäkliga ut (enligt mig) och även tassarna måste snyggas till.

Började med Qling    och hann i alla fall med en del innan  vädret plötsligt ändrade sig och himlen öppnade sig.  Snabbt in med bord och alla trimsaker för att sedan bara 5 minuter senare ta ut allt igen, för nu sken solen.  Upp med Olga på bordet och började med öron och hals, längre kom jag inte innan regnet återigen visade sig.

Satte mig ner ett tag och tänkte nog fortsätta men när solen återigen sken så tog jag i stället Yra med mig på en promenad. När vi kom ner till Hornsjögatan som ligger ca 500 meter bort så började det se ganska så mörkt ut, så vi vände hemåt igen.

Grannen Kerstin satt ute i solen och jag klev in på hennes tomt och snackade i 15 minuter innan jag fortsatte hem igen.

Hade precis kommit in så öppnade sig himlen återigen och denna gång var det värre än någonsin och inte ville det sluta heller.

 

Bara inse att denna dag blir det inte mycket gjort för Lasse som in i det längsta fortsatte med läkten på småstugorna.

 

Lika bra att ta en sväng in till Löttorp, vilket jag ångrade när jag såg alla turister som denna regniga dag också hade tänkt sig att handla.

 

Hittade i alla fall det lilla jag skulle ha och så hem igen för Lasse trotsade regnet och ville jobba på.

En liten soppa till lunch fick det i alla fall bli, något som jag har längtat efter sedan vi åkte från Stockholm

 

Jag blev sedan sittande inne, läste, löste korsord och gjorde sånt som passar när det regnar.

Vid 15,30 ville Lasse se en svensk film på TV och vi satte oss ner och tog ett glas vin och lite tilltugg. Ganska så dum tid eftersom jag hade planerat att göra lite Tacos denna kväll.  

När filmen var slut strax efter 5 så började jag i alla fall förbereda middagen.

Hann både steka köttfärsen och göra allt i ordning innan strömavbrottet kom.

    

Kunde äta i lugn och ro efter att vi hade tagit fram en massa ljus och ställt på bordet ifall det skulle bli ett långt strömuppehåll.

Det blev inte så jättelångt men nog långt för att vår TV skulle tappa alla kanaler som jag hade haft så jobbigt med att få igång.

Egentligen hade jag lust att bara lämna allt och ta en lång skön promenad, men regnet det hade fortfarande inte upphört, så den tanken fick bara bli tanke.

 

Började om med kanalsökningar mm mm mm. men inget hände och jag som ville se på Skansenkväll, fick nästan ont i magen av allt sökande som bara visade "ingen kontakt".

 

Bad Lasse att bära in den lilla TV och så fick jag börja om med den i stället, klart att det då måste iordningställa en massa för att sladdar ska räcka till och inomhusantenn få kontakt.  

 

Hittade ingen bra mottagning någonstans om jag eller Lasse inte stod och höll upp antennen, så Lasse fick en snilleblixt, drog fram bordet närmare spisen och hämtade den stora fodertunnan och ställde på bordet för att sedan placera antennen på och detta fungerade, fast jag fick bara in en enda kanal och det var som tur 1:an

 

Rörigt blev det i detta lilla rum med stolar som vi var tvungna att ställa för alla kontakter och sladdar som jag hade brett ut på golvet. Både Qling och Olga har en förmåga att vilja ligga precis där och nu måste allt skydda från dem och även småttingarnas framfart.

 

Vid 22 tiden tröttnade jag och gick in och ställde mig i duschen i stället och vad händer då, kallvattnet tog slut och detta måste också ha något med strömavbrottet att göra. Lite läskigt kändes det att vrida av kallvattnet för jag visste ju inte när varmvattnet skulle komma igång och då är det hett.  Men det fungerade i alla fall att tvätta sig i.

 

Kröp ner i sängen vi 23.00 tiden och hade tänkt att jag skulle somna fort, men inte gick det.  Jag låg och tänkte på TV:n och på vilka affärer vi skulle besöka under morgondagen när vi kom till Kalmar, för nu skulle jag köpa en ordentlig antenn som inte tar så stor plats mm mm.

 

Vi hade även diskuterat var det var vi köpte TV:n jag sa att det var på Media Markt och Lasse ville ha det till Elgiganten. Jag visste att vi hade köpt något tungt för 2 år sedan på Elgiganten men inte var det TV utan något helt annat och även detta låg jag och tänkte på samtidigt som jag lyssnade i klockans både hel och halvslag.

 

Kvart i 2 på natten kom jag på att det var vår diskmaskin vi hade köpt på Elgiganten, skulle jag våga väcka Lasse för att berätta, nej men sa det högt för att kanske han inte sov så djupt, men inget svar blev det.  Hörde sedan de nästkommande 2 slagen från klockan men sedan måste jag ha somnat.

 

Vaknade upp vid kvart i 6 och kunde inte ligga kvar i sängen, för nu hade jag helt plötsligt kommit på att jag måste upp och undersöka om jag fick igång TV:n igen. Kände mig ju inte lika irriterad som under gårdagskvällen.  Men en hel del sökande hit och dit och lyckades även med att låsa upp det jag tidigare hade programmerat in, så hade vi 1, 2, 4, 6, Barnkanalen och Kunskapskanalen.. så det blev även morgon TV denna dag.

 

Nu är det redan ny dag och jag har hunnit äta frukost och ska nu ta en promenad ner till postlådan innan vi gör oss färdiga för att åka till Kalmar och inhandla en del på olika affärer.

 

Dagen ser i alla fall okej ut och det enligt prognosen ska bli en bra dag med lagom värme.

 

Ia

 

 

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards