Alla inlägg den 26 juli 2019

Av Ia Hornesjö - 26 juli 2019 08:54

Så var det fredag igen

       

Solig morgon som börjar bli en vana.. Lite för få steg efter en dag med massa gott i magen. men det tar vi igen en annan dag när det inte är så varmt.

Det där med sovtiden stämmer nog ganska bra, förutom att det enligt tabellen inte visar att jag var vaken i nästan 15 minuter och pratade med Lasse som hade fått kramp i sina ben och var uppe och sprang.  Så ibland undrar man vad som ska vara för att den ska registrera att jag är vaken.  

Ingen tidning idag så jag började i stället med att städa ur stugan som Åsa och barnen ska bo i.

Försökte få TV:n att fungera inne i lilla stugan, men fick ingen kontakt via inomhusantenn, så det blev att bara koppla in dvd:n och så får de ordna filmer de gillar i stället, om det nu blir tid för att kolla tv.

Idag var det varmare än någonsin och när jag var klar i lillstugan så tänkte jag sätta mig ner lite vi poolen men nästan 40 grader gjorde att det inte gick.

   

Vi skulle ta en tur upp till återvinningen för Lasse hade hittat vår första tjock TV som fanns i boden och den ville vi nu bli av med.

 

Hela dagen förflöt i denna värme och det var inte mycket jag orkade.

Klockan 17,15 skulle bussen med tjejerna komma och vi stod på plats för att hämta dem.

Hade bara förberett potatisen innan vi åkte, så när vi kom hem så satt jag igång med det andra som skulle stå på bordet.  Barnen var redan i poolen och där blev de kvar tills maten serverades och sedan blev det poolen igen för dem.

       

När det var dags för vår kvällspromenad så hängde de i alla fall med, de gillar att gå ut med hundarna och de fick ta varsin av de som är lugnast, alltså Olga och Yra.

                               

När vi kom hem så satte vi oss ner och spelade kort och bäst var Julina som är mest snabbtänkt av oss alla.

           

Klockan 23,00 gick vi in för de var alla rätt trötta.

 

I morgon är det Byxelkroks marknad så jag hoppas på lite svalare väder.

 

Min mobil hängde med dåligt idag så det blev inte många bilder.

Får ta en riktig kamera i morgon, för även surfen är nästan slut på mobilen. Den ena är redan förbrukad.

 God natt

Ia

Av Ia Hornesjö - 26 juli 2019 07:46

       

Sov, sol och gångtid var som vanligt och inget att skryta med.

Morgon var helt underbar så promenaden till brevlådan blev härligt skön fast jag hade mitt lilla dragdjur med mig.  Men hon är ganska så lyhörd och det blir bättre och bättre för varje dag.

Känns lite tråkigt att jag inte ska kunna ha henne lös, men detta beror inte på att hon inte kommer på inkallning utan alla bilar som helt plötsligt dyker upp från intet.


   

Det blev många inkallningar denna morgon,tre bilar som dök upp och bara en av dem som jag vet vilka som kör och sedan flera cyklister som kommer med värre fart en bilarna.

När vi kom upp till Alvaret så stod vår Norrlandsgranne och fotograferade och det var första gången i år som jag träffade henne så det blev att jag stannade upp och stod nog och pratade i en kvart och detta är så bra för Z som då får ta det lugnt och lägga sig ner och det är så bra med denna sociala träning för henne.

 

Dagen gick och det var så varmt och skönt, var ner i poolen bara för att svalka av mig ett par gånger innan lunchen.

Gick in för att kolla vad jag skulle bjuda Lasse på och fick se att det fanns jordgubbar kvar sedan gårdagen och fick en snilleblixt.  Det nästan vattnade sig i munnen bara av tanken på att jag skulle göra en gammaldags jordgubbskräm, en sån som min mormor ofta bjöd oss på.

Eftersom det var minst 30 år sedan jag sist gjorde en egen kräm så letade jag fram ett recept som skulle hjälpa mig lite på traven till de 300 gram bär jag hade hemma.

Lätt som en plätt var det och när krämen var klar så ställde jag in den för avkylning i kylskåpet.

Satt mig för att vänta på att den skulle svalna så mycket att jag kunde bjuda Lasse på denna överraskning.

Ett par grannar dök upp och ville veta hur det var med oss, de var så bekymrade över att vi inte varit på styrelsemötet , något som de är så vana vid att se oss på.

Gav dem en förklaring på varför och att vi inte kommer att sätta vår fot på Hornsjöns Motell efter hur jag behandlades för ca 2 år sedan av ägaren till denna.

Vi har varit där i över 50 år och  har hunnit med 3 generationers ägare, men nu sedan det blev nya så får man inte gå vägen ner till Hornsjön för då bestiger man dennes tomt och stora skyltar är uppsatta med "PRIVAT MARK". 

 

Efter vår trevliga pratstund så var det lagom att gå in och sedan servera Lasse en spännande lunch.

        

Jisse så gott det var den den iskalla mjölken (jag som inte dricker mjölk) som jag till och med tog mera av.

Dagen fortsatte och Lasse jobbade vidare med grinden innan vi var tvingade att ta bilen till Löttorp.

Idag var det ganska så lite folk där för de flesta ligger nog på stranden vid denna tid på dagen.

 

Hem till vår superheta tomt   där temperaturen visade sig vara 48,6 grader och det var på en ganska skuggig plats.

Fick för mig att jag var sugen på Lufsa så det passade bra tänkte jag att ställa mig i skuggan på uteplatsen och riva potatis, men stod bara ut i 5 minuter för denna värme höll på att ta kål på mig, så jag gick in i vårt svala hus i stället.

Klockan var nu ca halv 4 och denna rätt ska vara i ugnen på medeltemperatur i ca 1 timme så det passade bra att sätta på den nu  Inte ofta man gör en lufsa i rund form, men jag hade ingen form eller plåt som passade så det fick bli en större aluminium form och vad spelar det för roll om den är rund eller avlång.

 

Gick ut och satte mig under denna timme och lyssnade på min ljudbok "kan man då 2 gånger" av GW  .. Känner inte riktigt igen hans stil i denna bok och Bäckström är lite trevligare än vad han brukar vara, i alla fall hitintills, får se vad som händer i fortsättningen.

 

Klockan 17,00 var allt färdigt för att vi skulle kunna slå oss ner till bords

och jag var själv      ganska nyfiken på hur den skulle bli eftersom jag inte fick tag på någon vinterpotatis, utan fick använda vanlig öländsk sommarpotatis, men den blev toppen och så god att jag som vanligt åt alldeles för mycket med både grädde och lingonsylt.

 

Kvällen fortsatte och jag var ner i poolen igen för att svalka av mig. Lasse kunde inte slita sig från sitt bygge utan ville absolut inte hänga med på en kvällspromenad.

Men efter en sån här middag så var det i alla fall viktigt för mig så det blev återigen en tur med   en lycklig Z.

Fick ett SMS från vår dotter Åsa som frågade om de fick komma och hälsa på om det fanns några bussbiljetter kvar. Visst sa jag och hör av dig när du vet.  Redan efter en timme så sms:ade hon att de fått de 3 sista biljetterna till redan fredag, så i morgon vid kvart över 5 räknar jag med att ha dem här..  

Vår son Per fyllde år idag och han blev bjuden på restaurang av sin syster Ann och svåger Kenneth   och jag blev så glad att se dem tillsammans på bild.

Om 10 dagar är det Anns tur att fylla år och kanske de då träffas igen på en god middag, vem vet.Hade absolut ingen lust att gå in denna kväll, men var ändå lite nyfiken på en film "3 days to kill" som gick på 6:an. Där blev jag fast för det var en film i min smak.

Lasse blev sugen på något sött som vanligt på kvällen och jag frågade om han ville ha resten av jordgubbspajen och det tackade han inte nej till. Gick ut och tog fram pajformen och biten var så stor att den gott hade räckt till oss båda, men jag var inte sugen och frågade om han kunde äta direkt ur formen, vilket han gärna gjorde och då även med glass till.

Sen blev han trött och gick och la sig och jag satt ensam och såg filmen.

 

I morgon är en ny dag och jag känner mig glädjefyllt över att få besök.

 

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards