Alla inlägg den 30 juni 2018

Av Ia Hornesjö - 30 juni 2018 06:32

Vaknade tidigt, eller sov dåligt. Solen sken men det kändes svalt och det fanns även en del moln på himlen.    Appen sa 14 grader och moln, nu hade vi i alla fall mer sol än moln på Vedbyskog denna tidiga morgon.

Gårdagskvällen blev helt galen, en irisch coffie och mina ostbågar gjorde att jag mådde nästan illa, men nu är de i alla fall slut och det blir inga mer denna sommar.

Klockan var bara strax efter 22 och Lasse hade redan lagt sig och somnat och jag själv kröp ner i sängen och slumrade fram till klockan var 24 men då var jag helt klarvaken igen och kunde inte somna om på ca 20 minuter, sen blev natten   helt ur led fram till 3 tiden då jag äntligen somnade till ordentligt ett par timmar. Kände mig helt knasig i skallen när jag steg ur sängen strax före 6, men kände att jag måste upp.   Gårdagens steg blev okej   med sina 11280 steg och allt skrubbande i poolen.

Efter vår frukost som denna morgon åter blev inomhus för att Lasse ville detta så tog jag med mig Qling till brevlådan. Han har så bråttom när vi ska gå dit, vet precis vad det är som gäller. När vi kommer fram så bli han sjövild och börjar hoppa som en kråka tills jag har hunnit ta fram tidningen    som han vill bära 

När vi kom tillbaka så satte jag mig och läste bladet innan jag fortsatte med att hjälpa Lasse att ta fram det som hör till den lilla poolen som vi sakta men säkert fyllde med vårt brunnsvatten denna dag   får hoppas att den inte läcker för mycket, kan ju vara kul att få ligga på en madrass i alla fall och guppa lite om det blir riktigt heta dagar.

Hundarna tyckte att det var hett redan nu och låg utslagnina lite här och där

    killarna under bordet och Yra i en stol. Olga håller koll på vad Lasse gör borta vid lilla huset.

Var bara tvungen att ta lite bilder på molnen som visade sig över Vedby skog denna morgon      de rörde sig snabbt och solen fanns hela tiden där bakom.

Vi hade även planer på att åka på Böda marknad där det även skulle vara loppis. Flipp eller flopp var det denna dag. Stod först i kö för att betala 20 kr i p-avgift och sedan följa strömmen av människor fram till första marknadsståndet.        att det var en flopp detta år tror jag nog alla besökare kan intyga.  Ett loppisbord fanns det med bara dynga. Kläder i flera stånd, Två med ost och korv, Tupperware och grönsaker från lokal oldlare som hade skyhöga priser. Gick bara rundan som tog ca 5 minuter, sedan en titt på veteranbilarna och en tur ut på piren, men sen var det bara att gå tillbaka till bilarna.

En tur in till Rosas för att kolla på lite ost och även kolla om de hade något kött som passar en pensionärs plånbok, men det fanns det inte. Inte för att jag hade tänkt köpa oxfilé men 695 kr kg kunde jag inte låta bli att se. Även lammkotlettena helt utan någon file för 395 kr kilot som även detta inte var något för mig. Köpte i alla fall lite ost och sedan blev det Ica och de hade specialpris på entrecote (ej svensk) för 149 kr kilot och det passade mig bättre. 

Hem och tog oss lite att tugga på   Det sista snittarna gick nu äntligen åt och se ett glas rosé till detta i värmen som nu var riktigt skön.

Någon eftermiddagspromenad blev det inte, det fick räcka med det vi gått på marknaden och hundarna var nöjda med att leka av sig på tomten.

De har sitt lilla kar med vatten som de mest använder som en stor vattenskål när de blir törstiga, men går även i och blöter sin fötter. Nemo gillar denna eftersom han kan få apportera de som vi kastar i vattnet.


   

Som alltid går dagen i rätt riktning och det blir även middag. Hade skivat entrecoten och vi äter ju bara varsin skiva så det blev hela 3 middagar av denna bit. La den i marinad när vi kom från affären och nu skulle jag lägga den på grillen. 

    det blev gott med krispig sparris och vitlökssmör och potatis i creme fraich.  I kväll fick det bli rött vin till maten.

När vi satte oss till bords vardet 23 grader, men temperaturn skönt fort och klockan 20 gick vi in för då var det bara 16 grader och kändes lite kyligt.

Alla hundarna verkade trötta och hittade sina platser        Yra under bordet, Qling under fönstret och Olga på det kalla golvet vid spisen. Nemo hade tagit hela soffan i beslag.

Smög mig ut med min stora kamera för att kolla om vår koltrasthona låg i redet, vill inte gå nära för hon blir alltid rädd när vi går förbi och flyger då iväg.  Så jag ställde mig långt bort och zoomade in henne i stället.       Hon har gjort sitt bo på en gammal hylla bakom lillstugan. 

Sen gick jag in för att kolla lite på TV, men jag vet i sjutton vad som hände för helt plötsligt så var filmen en helt annan än den jag hade börjat se, kanske kunde bero på att jag hade slummrat i soffan.  Lasse sov han med i fotöljen.

Det fick bli en snabbkissning för hundarna och sedan blev det sängen.

I morgon är det söndag och vilodag

Ia

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards