Alla inlägg under augusti 2016

Av Ia Hornesjö - 31 augusti 2016 06:48

Vaknade klockan 05.20 av att Nellie som fick vara kvar i storstugan i går kväll hade vaknat och säkert upptäckt att hon vara helt ensam och nu börjat gråta och då fick hon naturligtvis igång killarna som befinner sig i den lilla hallen.

Kände i alla fall en liten lättnad när jag såg vad klockan visade och kände att jag hade fått sova rätt länge.

Försökte härda ut lite innan jag släppte ut tikarna och klockan hann i alla fall bli kvart i sex. De kommer ju i alla fall in direkt när de har gjort vad de skall, värre är det med killarna och då framförallt Qling som inte alls tycker att han ska gå in utan gömmer sig i stället under huset.

Mer glad kände jag mig även när jag klockan 6 satte på radion och hörde att det skulle bli ca 25 grader och strålande sol denna dag.

Får se vad stegräknaren visar denna dag. I går blev det i alla fall många steg på grund av mycket aktivitet med hundarna.

 

Ingen ska säga att jag inte rör på mig i alla fall.

Innan frukosten så gick jag ut och la ett nytt blodspår på ca 400 meter, även detta kommer flera av hundarna att få gå i eftermiddag.

Sen hem igen och hämtade cykeln för att cykla till brevlådan och hämta tidningar och gårdagens post.

Sen blev det frukost och även hundarna fick sin mat.

Lasse tog Nemo på en promenad och jag tog Nellie och gick åt andra hållet. Frid och fröjd utom att hundarna som var kvar hemma skällde och var olyckliga för att inte få följa med oss.

Jag tog längre runda med Nellie denna dag och var långt nere i skogen när jag ser Qling komma springade mot oss. Bara ett koppel hade jag och där stod jag nu med en galen pilsk tik och en lika galen hane som direkt hoppade på Nellie och jag ska väl inte säga att det var lätt för mig att hålla i sär dessa två, jobbade mig upp till vägen  där jag i alla fall kunde koppla upp Nellie  och försöka hålla Qling på avstånd, tack och lov hade han i alla fall ett halsband på sig. Hålla fast med ena handen och försöka ringa hem till Lasse för att få lite hjälp, försökte på samtliga telefoner men inget svar. Svetten lackade och jag kände mig nästan svimfärdig när jag böjd fick dra med mig Qling hemmåt, ropade hela tiden Lasses namn men inget svar. När jag var framme vid våra grannars tomt så kom Bernt ut och frågade vad som hade hänt och jag bad honom komma och hjälpa mig så jag kunde gå tillbaka och hämta Nellie.  Bernt gick in och hämtade ett koppel som han satte på Qling och sedan följde han med mig hem med honom.  Lasse var på tomten och jag ska inte skriva de ord som jag sa till honom, men förbannad var jag i alla fall.

Nu var vi hemma igen och jag försökte att lugna ner mig lite, men det var inte lätt.

Hade inte klockan varit innan 10 på förmiddagen så hade jag satt mig ner med en stor rejäl Whisky för att lugna mina nerver

Men långsint är jag inte så det var bara att göra det vi hade tänkt.

Tog en tur upp till Böda med killarna för att ta en promenad och få dem på lite lungare tankar.

Hem och då kände jag för att den där whiskyn jag gärna hade tagit på förmiddagen kunde jag nu bjuda Lasse på

 

När det fortfarande är sommar och varmt så unnar vi oss detta.

Innan jag började med maten så var det dags för att gå spåret som jag hade lagt tidigt i morse, men Lasse hade ont i kroppen och orkade inte riktigt, men sa att en hund kunde han ta.


  Det blev Yra som fick jobba sig fram till skanken.

Hem igen och snart var det dax för mig att kolla på Glamour, men innan så hann jag med att förbereda maten.

 

Ja så var även denna dag över och nu var det bara TV som gällde resten av kvällen.

Ia



Av Ia Hornesjö - 30 augusti 2016 07:37

Inatt har det varit ett rent helvete och jag kan säga att både Nellie och killarna är mycket billiga denna dag, ja jag betalar gärna för att bli av med dem

Hann precis somna innan det bröt ut, ett ylande från killarna och ett svar från Nellie.

Upp och sa till dem att "hålla käften".  De somnade om kanske en halvtimme och sen var det Nellies tur att gå ut i stora hallen för att sätta rumpan mot grinden ut till hanarna och så satt de igång igen. Till slut var jag bara tvungen fast jag inte vill, att stänga sovrumsdörren, för att i alla fall hålla Nellie borta från dem.  Men det blir varmt och intstängt i detta lilla rum och att försöka sova med även två hundar i denna lilla säng kändes inte heller bra.

Genomled i alla fall natten och tänkte att detta var faktiskt första gången på alla våra år med både hanar och tikar som vi har haft en sån här natt och det var ju tur att vi befann oss i skogen.

05,40 steg Lasse upp och släppte ut först tjejerna och sedan killarna. Jag drog täcket äver huvudet och försökte i alla fall få en liten stund till i sängen.

Klev upp 06.40

God morgon.

Soligt och fint men kall var denna morgon. Bara 13 grader och en isande vind gjorde att jag fick ta på mig både långa byxor tröja och jacka, men ändå så frös jag. När jag kom hem och satte mig vid frukostbordet så var det med iskalla händer som jag knappt kunde skala ägget med.

Som tur är så kom värmen smygande rätt fort och redan när jag gick min första runda med Nellie så värmde solens strålar.

Nellie har aldrig varit intresserad av att varken apportera eller söka, så jag blev mäktigt imponerad av att se henne denna morgon. Hon tog upp spåret vid påsläppet jag hade lagt i går förmiddag, helt utan att jag hade sagt något, sedan spårade hon ända till spårslutet, så det var ju olyckligt att det inte fanns något där som hon kunde belönas med.  Får nog lägga ett spår till henne och se hur det går nästa gång.

La i alla fall två spår på olika håll, ett till killarna och ett till tjejerna. Ja nu är det ju inte optimalt att man går samma spår, men i dagsläge är det mest för att få dem att tänka på något annat än massa löp.

Jag fortsatte min dag med att plocka mer slånbär på tomten, hundarna fick vara ute i omgångar för att det inte skulle bli något tjafs.

Var en runda till Löttorp för lite inhandling och sedan hem igen.

Även idag blev lunchen ölandslimpa och lättöl.

På eftermiddagen började jag med att gå ett spår med Yra, hon var superduktig, tog varje vinkel helt rätt och avslutade även med att hitta skanken.

Samma sak med både Nellie och Olga som båda var duktiga, men kanske inte lika bra som Yra. Några bilder blev det inte eftersom jag var ensam.

Sen blev det Qling.


  Han var jätteduktig, så i morgon om vi hinner så blir det även skott för honom.

Sen fick Nemo ta samma spår och även Opus. Båda var duktiga och tog vinklarna rätt men kanske inte lika bra som Qling.


  Opus måste jag säga var jätteduktig och jag tog en lång film på honom som jag tyvärr inte får in på denna sida.

Ja nu började dagen lida mot sitt slut och det var snart dax för mig att ställa mig vid spisen.

Hade på förmiddagen gjort en pastadeg och skulle nu ikväll göra pastan till en gratäng, men mina tankar var nog i Stockholm för här har jag ju ingen maskin utan fick baka ut den för hand och det är ju inte det lättaste att få den så tunna som jag vill, men smaken var det inget fel på.

Kanske blev det inte den vackraste maträtt men den var god i alla fall.

 

Vi satt även ute och det var fortfarande 28 grader varmt på vår veranda när klockan var över 17,00.

Vi spelade även lite kort denna kväll.

Alla våra hundar har idag blivit ordentligt aktiverade och vi får hoppas att de denna natt kan sova och inte hålla mig vaken, för det orkar jag inte.

Ia



Av Ia Hornesjö - 29 augusti 2016 09:43


Så var det morgon igen och även ny vecka, en vecka som mest ska vara till för hundarna

Jag började som vanligt min morgon men en tur till brevlådan för att hämta både söndagen och måndagens DN, så det blev en del att läsa vi frukostbordet.

Flera olika turer med hundarna hann det även bli efter deras frukost, Nellie är verkligen i höglöp nu och gör att för att störa killarna, så det gäller att få ut henne från tomten så fort som möjligt innan hon sätter igång och markerar.

Jag passade på att gå ut och lägga ett litet kort spår med bara en vinkel, mest för att låta killarna få något annat i huvudet än löptik.

Sen var det dags för lite tovutredning igen, dessa förbannade små fröer som kapslar in sig i hundens päls och gör tovor håller jag på att bli galen på. Det fick även bli en trimning på både Qling, Olga och Yra, så även kloklippning på dessa tre.

När detta var klart så bestämde jag mig för att ta Qling på en liten spårrunda.

 

Han jobbade bra och ganska så lugnt, det fick bli husse som gick med honom eftersom jag hade lagt spåret.  Hittade klöven gjorde han också och bar den sedan hem.

Det enda jag behövde denna dag till middagen var en citron och den hade jag ju kunnat vara utan, men Lasse ville ut och röra på sig och frågade till och med om vi inte kunde åka till Borgholm, men jag hade ingen som helst lust med detta.

När vi är inne i affären så säger Lasse "kan vi inte köpa en Ölandslimpa och lite medvurst och gå hem och ta en öl". 

 

Lasse började även se en svenska film på TV, något som jag inte alls kunde tänka mig att sitta inne och göra när solen sken utanför. Så jag tog på mig mina stövlar och gick ut för att börja rensa lite bland alla snår och revor av både törner och björnbär. Vi har ju massor med slånbär också och jag tänkte att varför inte för en gång skull ta vara på lite.

 

Eftersom jag ändå skulle röja så var det bättre för min rygg att plocka bären sittande på en stol, så jag klippte hela buskar och drog upp på uteplatsen.

Vi 16-tiden var det dags igen för hundarnas utfodring och sedan några promenader. Jag tar tjejerna och Lasse killarna.

Middagen hade jag planerat redan på morgonen så kycklingfileerna var uttagna ur frysen och behövde bara stekas i smör och sedan få puttra i sin goa sås.

 

Tre stora fileer var det så det blir mat till morgonddagen också av detta.

Precis när vi var färdiga med middagen så var det åter dags för mig att bänka mig framför Glamour, något som jag inte har gjort sedan i juni när sista avsnittet gick innan sommaruppehållet. Ja ja, inte var det bra, men ett måste att se.

Sen blev det som alla andra kvällar att jag halvligger framför TV:n fram till hundarna ska släppas ut för sista kvällskisset.

Alla hundarna var oroliga denna kväll och jag kände när jag la mig att detta blir ingen rolig natt.

God natt

Ia


Av Ia Hornesjö - 29 augusti 2016 08:57

Gårdagen var en dag som bara försvann.

Kände mig stressad över att varje morgon behöva se att det varit någon mus upp på min arbetsbänk. Fällor hade vi satt ut nu i flera nätter men ingen mus i fällan.

Jag har hela tiden sagt att jag tror att den kommer in under diskbänken, men Lasse har sagt att det finns ingen möjlighet. Men denna morgon när jag fick för mig att storstäda vår lilla trånga kök så åkte alla golvsocklar bort under både diskmaskin diskbänk och spis. Nu hade jag ett stor spelrum och kunde kolla därunder, visst fanns det musskit även där. Skurade och fejade i flera timmar och att detta tar på min kropp kan jag ju inte förneka, men nu jäklar ska musen bort, tänkte jag.

Måste ha blivit helt slut för på eftermiddagen så beslöt vi oss för att koppla av framför TV:n, något i magen hade vi inte fått på hela dagen, så jag plockade fram en pizza ur frysen och varsit glas vin och så satte vi oss framför TV:n och kollade på en gammal Åsa Nisse film.

 

Filmen var ju inte direkt underhållande och jag somnade gott.

Ut för att få lite luft, någon cykling hade det inte blivit denna morgon eftersom jag visste att det ialla fall inte fanns någon DN i lådan. Men nu kände jag att det bara var ett måste att ta mig en tur dig och kolla ialla fall. Lådan var tom som jag redan visste men jag fick i alla fall lite motion.

Hem och så satte vi igång med att ta bort hundarnas pool. Inget mer badande i denna för dem innan utställningen får det bli.

  

Vi hade hunnit med en tur till Macken för jag skulle sätta om mitt Keno och köpa varsin bingolott och nu helt plötsligt så var klockan 17,55 och snart skulle Bingolotto börja.

 

Den så jag, även andra program fram till klockan 21.00, men Wallanderfilmen orkade jag inte se klart utan nu skulle musfällorna sättas ut.  En lite större satte jag under bänken och den hade väl bara suttit där i ett par minuter så hade Nellie varit och utlöst denna och dragit den med sig in i storstugan, så det var bara att börja om med att rigga den och ligga på golvet för att få under den så långt som möjligt.

Så¨var det äntligen morgon och jag var nyfiken på om det fanns någon mus i fällan. Skickade ut Lasse i köket för att kolla, men när han ska tända lampan så smäller det till och hela huset blir mörkt och klockan sex är det fortfarande mörkt både ute och inne.

Lasse som redan har ont i sin kropp fick i alla fall på sig lite kläder och upp till huvudstolpen.. Allt tändes i huset utom i köket och mitt lilla rum. Men jag såg i alla fall att ingen mus hade varit på bänken.  När vi efter en massa försök äntligen fick liv i ljuset så la jag mig på golvet och såg att där under låg musen med benen mot taket.

Ny vecka och massor på agendan

Nu var det bara att börja morgonen med pilska tjejer och trånande hanar.

Ia

Av Ia Hornesjö - 27 augusti 2016 09:53

Vaknade vid halv sex denna morgon och solen var på uppgång. Kollade åt Lasses håll och såg att han låg med huvudet neråt tätt mot väggen, bakom honom låg Nellie och på hans huvudkudde låg Yra och Olga.  Tänkte "klart att han får ont i kroppen av att ligga på detta vis", men kände inte för att börja prata med hundarna utan vände mig själv om mot väggen för att försöka somna om.

Men på något vis så märkte nog hundarna att jag hade slagit upp mina blå för de började genast att röra på sig och snart hade Nellie hoppat ner från sängen. Kände att det var nog lika bra att jag steg upp och öppnade dörren ut till altanen. Alla tre hundarna var villiga att gå ut. Klockan var nu kvart i sex och jag la mig ner igen tills tikarna efter ca 15 minuter påkallade att de ville in igen.

Gick ut och öppnade ytterdörren för att släppa ut killarna, även nu la jag mig ner igen och väntade i ca 15 minuter innan det var dax för dem att tala om att nu ville de in igen.

Jag somnade om efter detta och drömde konstiga drömmar och regn och våta hundar. Klockan var nu 07,40 när jag vaknade till på riktigt och steg upp ur sängen för att snabbt bara ta en tunn klänning på min bara kropp och cykla iväg till brevlådan.

Solen sken och det såg varmare ut än vad det var, men termometern visade i alla fall på 16 grader så detta borde jag ju tåla.

Dagen gick i sakta lunk, det var varmt och klibbigt och orken att göra någon nytta ville inte infinna sig.

Tänkte ta kameran med mig på en fotorunda när jag gick en bit med Nellie, men eftersom hon bara vill hem igen så blev det inte ett enda kort taget.

Jag satt ute och målade naglarna och hade även tagit fram ett rent linne för att sätta detta på mig när naglarna var torra, men inte hann jag med detta innan Qling snabbt som ögat var framme och snodde linnet och lika fort for iväg med detta under huset. Ja ja, jag brukar ju säga till Lasse när Qling tar hans saker att han får skylla sig själv som lägger saker där hundarna kommer åt, så jag får väl säga samma sak till mig själv och bara le och hämta ett nytt linne.

Vid 3-tiden fick hundarna sin mat denna dag eftersom vi var bortbjudna till våra grannar på en räkmacka.

Vi har ju inte sett huset sen det blev färdigt och möblerat, så detta var så roligt att få se nu och vad fint det var, allt var så smakligt inrett och jag bara njöt av att få vara där och se allt.

Vi blev bjudan på äkta champagne, inte varje dag man dricker denna dyra ädla dryck. Till den stora och helt underbara räkmackan blev det ett gott Thailändsk öl. Sen en konjak till kaffet och inte vilken konjak som helst utan en Remy Martin, den var som en smekning på tungan.

Lasse blev även bjuden på ett glas whisky, en med den riktigt karaktäriska doften av tjära. Jag tackade nej till detta, är ju inte så förtjust i whisky, men Lasse njöt.

Men allt har ett slut och även denna kväll i goda vänner närhet.

Denna dag blev det inte en enda bild tagen, men vad gjorde det, dagen var ändå helt perfekt.

Som alltid har jag svårt att somna efter en trevlig afton och jag låg länge och lyssnade på nattradion innan jag äntligen kunde komma till ro och somna.

Ia




Av Ia Hornesjö - 26 augusti 2016 08:40

Denna morgon var helt underbar. Gick ut i bara trosor på tomten tillsammans med våra hundar vid 6-tiden. Solen var på uppgång och den lyste upp hela tomten ovanför oss

17 grader redan vid 7-tiden och de säger på radion att det ska bli över 30 denna dag.

Det första jag gjorde var att gå ut i köket och kolla om det fanns någon mus i fällan, men alla tre fällorna var tomma med betet var borta och lite mus skit hade den lämnat.

Får se om vi kan hitta på ett annat sätt att fånga denna lilla inkräktare.

Även denna dag hade vi sagt att ett par timmar vid stranden var något vi ville ta och det blev då mellan klockan 12-14.

Idag var det även en tur till Ica för att handla lite, Lasse var sugen på lite kex och ett glas vin när vi kom hem och klart när det är fredag så kan man ju unna sig detta.

Det var alldeles för varmt här hemma på tomten och jag led verkligen med hundarna som inte hade något bad att hoppa i

 

Yra hoppas i flera gånger och fick på så vis lite vatten på sig eftersom preseningen gav vika och fylldes med vatten.

Jag snickrade vidare lite på mina dekaler, Lasse gjorde klart badbänken.

Att vi skulle grilla denna kväll hade vi bestämt, men eftersom det var så varmt här hemma så var vi tvingade att starta grillen tidigast klockan 19,00

 

Det blev idag grillad marinerad fläskfile med potatis och beasås.

Sedan var det hög tid att ta ner vårt uställnigställt som har stått uppfällt i flera veckor.

Ett par turer med hundar blev det också innan kvällen började närma sig.

Nu är klockan 22.30 och vi ska sätta oss tillrätta framför TV:n för att kolla på Beck

God natt

Ia




Av Ia Hornesjö - 25 augusti 2016 07:15

I dag när jag vaknade så var det inte alls något fint väder, de hade hela gårdagen pratat om att det skulle idag bli en superdag med minst 27 graders värme. Ja klockan var ju bara 6 så visst kunde det vända.

När jag vid 7-tiden tog cykeln ner till brevlådan så var det i alla fall 15 grader men det kändes ruggigt och jag var tvungen att ta på mig länga byxor och en tröja.

När jag sen stod i köket för att plocka lite så ser jag att det ligger en kaka på ett fat, den är alldeles ihålig och runt denna finns det en massa musbajs. Konstigt att vi kan få in en mus, vi har sändare som sitter i kontakter som ska hålla möss borta och hur sjutton kommer de upp på min bänk och varför larmar inte våra hundar på natten när denna lilla mus kommer fram.

Men sen gick det fort för solen att komma fram, vid halv 10 tiden fick vi besök av vår gamla granne Royne, jag hade skrivit ut en biljett till honom på min skrivare och nu var han ute på en fotorunda och passade på att komma för att hämta den. Vår hundar blev överlyckliga av att se honom och han blev väldigt välkomnad av dem. Satte på en fika och att Royne gillar mina bullar vet jag ju sen gammalt så det var ju kul att det fanns sådana i frysen.

Redan strax före 12 var vi idag vid stranden. Hemma på tomten hade det varit tropisk värme och det gick nästan inte att andas, men här var det lite friska vindar som sväpte fram och gjorde luften skön.

 

Det var en hel del med folk på stranden och några som även badade. Vattnet var i dag alldeles blått och inga av gårdagens alger syntes.

Två timmar satt vi där och hade det skönt innan Lasse ville hem och jobba.

Åkte bara ner till Löttorp för att köpa fil, allt annat fanns hemma.

En liten snabb lunch fick det bli på grillkorven som fanns kvar sen gårdagen innan vi

satte  igång med våra projekt, Lasse tog fram bänken han hade gjort för att ha hundarna på när de duschades för jag tyckte att den var lite väl hög, så nu skulle han såga av benen och göra den lite snyggare. Själv satte jag igång min bandsåg för att på kul se om jag kunde göra en dvärgpincher. Den hundrasen har ju mer spetsiga konturer än vad en cocker har så det var lite pyssel att få den som jag ville.

 

Fick bara bli en enkel siluett, hade tänkt mig lite mer men det var svårt. Blev inte nöjd, men det är kul att jobba med händerna.

Jag gick omkring i sport bh och bikinitrosor på tomten och det var helt underbart med denna värme som nu hade kommit tillbaka

 

Våra grannar kom ner till tomtgränser med sina hundar och det är så bra när de gör så, viktigt att våra lär sig att de finns och att de ska kunna samsas på ett bra sätt. Vi stod och pratade ett bra tag och hundarna var hur lugna som helst på varsin sida om staketet.

Nu var det bara för mig att börja röja lite vid mitt sågbord för att få bort de mesta av sågspånen innan vi skulle äta. Klockan var halv fem och Lasse sa att han måste få en liten sovstund innan middagen. Så jag hade god tid på mig att städa undan innan jag satte in pannkakorna som redan var gräddade i tisdags i micron och sen bara steka lite bacon

 

Vi halv sju satt vi vid middagsbordet och åt och sedan hann vi med ett parti med kortspel innan klockan var halv 8 och jag gick in för att kolla på TV.

Innan vi la oss så riggade Lasse tre små musfällor för att se om det skulle fastna någon denna natt.

Det får ni veta i morgon.

Ia

Av Ia Hornesjö - 24 augusti 2016 07:21

   Vaknade av att jag såg Lasse stiga upp ur sängen för att släppa ut tjejerna, klockan var 6,15 och jag säger. Sa du att någon av hundarna hade bajsat inne. Lasse svarar "nej det har jag inte gjort". Då måste jag ha drömt det säger jag, han går ut i köket och där mitt på golvet ligger en stor hög, jag måste ha känt doften i sömnen och drömt att Lasse sa detta. De fick ett nytt torrfoder igår, så kanske var det det som spökade i magen för någon av dem.

Ja ja, detta är ju inget att gnälla om, bara ta bort och torka golvet så är det bra igen, men det fick Lasse göra för jag var redan på väg in i duschen.

Våra små söta kaniner var som vanligt här på morgonen och lekte, jag tycker att det är så kul att sitta i fönstret och se dem hoppande och skuttande.

Tog med mig min stora Nikon denna morgon på väg till brevlådan, varje morgon förbannar jag mig själv att inte ha den med när den stora havsörnen sitter på sin stolpe på alvaret, men idag när jag äntligen hade kameran med mig så var det mer tomt än vanligt på de vilda djuren.

 

Nej det blev inte mycket med bilder denna morgon.

Idag var det Olgas tur att få hamna i duschen

 

Bada är kul, men inte inomhus, det tycker i alla fall vår lilla drottning Olga.

När detta var klart så var klockan 12.00 och jag bestämde mig för att göra en liten lunch innan jag föreslog till Lasse att  vi skulle ta med oss våra stolar och åka till havet

 

Blev nästan förvånad när Lasse sa ja om mitt förslag av att åka till stranden, det är ju inget som han direkt gillar.

 

Ta mig till havet och stanna tills natten blir dag. Ta mig till havet och gör mig till kung. Kung över sommarn och natten Sanden e fuktig och kvinnan är ung

När vi kom fram var det en i vattnet och några som var på väg därifrån, helt ensamma var vi inte.  Lasse hade svårt att ta sig ner i stolen, tror inte att jag ljuger om jag säger att det tog honom över 10 minuter innan han var på plats, så ont i sin kropp har han och det gör även ont i mig att se honom lida av detta.

 

Men det blev i alla fall att vi satt där i 2 timmar, jag var bara ner och plaskade lite i det 17 gradiga vattnet. Lasse satt där han satt och somnade till ett par gånger.

På vägen från Byrum så åkte vi till macken för att Lasse skulle spela på hästar. Hade allt hemma till middagen så vi slapp att åka till Ica denna dag.

Väl hemma igen så var Lasse trött och ville vila, själv satt jag bara och slappade med en tidning och hundarna var i full gång med att leka.

 

Den skulle jag vilja ha på vår grind hemma i Stockholm

Snart var det dax för middag och denna dag var det som att gå på en korvmoj

 

Gott var det i alla fall

Sen blev det TV för hela slanten.

God natt

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards