Direktlänk till inlägg 7 juli 2019

Lördag och tävling med höglöpande Yra

Av Ia Hornesjö - 7 juli 2019 07:22

   

Dagen kunde inte ha börjat bättre, kände mig både utsövd och ganska så nöjd med gårdagens steg. Även solen tittade fram och himlen var alldeles blå.  De som har skrämt mig hela veckan var att det just denna dag skulle vara kraftigt regn och åska, men inte nu på morgonen i alla fall.

Började den sedvanliga dagen med frukost och sedan en tur till brevlådan och idag fick Qling följa med


  Vi hade beräknat tiden till att vi måste åka iväg vid 11-tiden och det var nog en ganska så bra tid, för det tog längre tid med resan än vad vi trodde och var framme klockan 12.40 och registreringen skulle vara 13,00 och barnvandring klockan 13,30

Lång kö vid registering och sedan gick en kille runt och chippade hundarna i bilarna.

Klockan hann bli nästan 14,00 innan banvandringen började.

 Fordonsöket bestod idag av en traktor och en åkgräsklippare och direkt börjar tankarna fara runt i huvudet på vilken jag vill börja söket vid.    Utesöket var litet och kändes ganska så lätt när man såg upplägget   men sen kom behållarsöket och det var nog fler än jag som undrade hur detta    skulle gå.    Innesökset skulle vara i ett litet hus som en husvagn ungefär   och det kändes väldigt trångt där inne, men jag kände mig inte orolig.

Vi hade för säkerhets skulle tagit med oss Zlatan denna dag så det bara behövde bli 3 hundar ensamma hemma under de timmar vi var borta.

Dag 11 på Yras löp säger att hon borde vara i höglöp och hur hon skulle klara detta idag det fick bli en öppen fråga.

     

Efter nästan 2 timmars väntan så var det äntligen vår tur att stiga in som första  löpande hund av 4 stycken denna dag.

Fordonsöket stod som nummer ett

       

Naturligtvis valde jag traktorn först. Yra var rätt seg när vi kom in och började lukta på gräset i stället, men jag var snabb att tala om för henna att det var fordon vi skulle söka på.

Snabb är hon inte för allt ska undersökas noga och det tog en lite för lång tid att söka igenom traktorn innan vi kom fram till gräsklipparen. Men då tog hon det nästan direkt.

   Men det var på sekunder det hängde.

Första avklarat med 25 poäng och inga fel.

Så var det utomhus, det som jag kände var ett enkelt sök blev inte alls som jag trodde


   


Yra jobbade superfint och var på det rätta stället flera gånger men eftersom vinden låg på så klarade hon inte av att lokalisera själva doftens rätta läge.   Men om ni ser filmen så kan ni tydligt se att hon vet var doften finns, men  inte riktigt kunna markera.  På vägen ut därifrån så ville jag visa Yra var doften fanns och pekar mot denna men snuddar med och detta var den skarpsynta domaren snabb att se.  Men det spelade inte så stor roll vi hade ju ändå nollat.

 

Efter denna så var det den stora maskinhallen med massor av dofter av både olja och massa annat, mycket med fläckar på golvet och ett plåtskjul som förde sig i vinden och lät lite.


   

Så fort vi kom fram till starten så började Yra lukta på golvet och jag kände, nej detta kommer aldrig att gå, det fanns 17 kartonger att välja mellan och så alla dessa andra saker. Men vi klarade detta med galans.

Nu var det bara ett sök kvar och det var rumsöket


   

Det tog bara ett par sekunder så visade hon på var det var, men jag kände som vanligt att det inte var en riktig markering utan fick henne att söka vidare bland de andra sakerna, men hon återgick till det rätta stället och det tog ju på tiden, men vi klarade det med en bra tid ändå.

 

Vi kom på 15 plats i totalen av 55 startande och det tycker i alla fall jag var en bra bedrift av en höglöpande hund.

 

 

Jag ville vara kvar till prisutdelning för jag var så nyfiken på hur vår cockervän Susanne låg till efter hela dagens tävling.  De var värt väntan för det var hon och hennes cocker som vann hela tävlingen.

Sen var det bara att sätta oss i bilen igen för att köra samma sträcka hem till våra 3 ensamma hundar, som hade klarat detta toppen och var så glada när vi kom.

Hade några pizzor från ICA i frysen och det var det enda jag kunde tänka mig att servera denna kväll.

     och aldrig har en fryst pizza smakat så bra som denna.

TV kvällen blev sisådär och vi somnade båda från Thrillerserien.

 

Ny dag imorgon igen och sen hoppas vi på repris av denna dag om en vecka men med Z.

Ia

 



 
 
Marre&Ice

Marre&Ice

7 juli 2019 09:52

Grattis och duktig vovve, bra jobbat. En liten fråga, får en vän vara med under sök och filma? Skulle också vilja ha våra sök filmade. Trevlig söndag önskas er här. Ice o matte arre.

http://clown.bloggplatsen.se

Ia Hornesjö

8 juli 2019 06:49

Tack.. I detta fall var det ingen som protesterade mot att min man var med och filmade.. Så hoppas du har samma tur när ni ska tävla.
Det är så kul att se hur hunden har arbetat, något som är svårt att ha koll på under själva söket, då man är lite nervös. Lycka till Ice och matte

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards