Direktlänk till inlägg 19 juli 2013

Vilken dag det blev

Av Ia Hornesjö - 19 juli 2013 16:09

I morse när jag vaknade så var himlen alldeles grå, inte precis vad de hade lovat men helt okej kändes det då att ta en tur till Borgholm och försöka få tag på lammkött, är så sugen på detta så att snålvattnet rinner i mungipan bara jag tänker ordet "lamm".

Vi 10.00 tiden hade jag hunnit tvätta en tvätt och skulle bara hänga den innan vi åkte iväg. Som vanligt så gömde sig Qling när han förstod att vi skulle åka, så det var bara att ta in de andra hunadarna och gå till bilen så satt han utanför bakluckan, okej, lika bra att han får åka med sa Lasse. Vi hann bara till Södvik innan det visade sig vara fler än vi på väg söder över, snart så stod köerna helt stilla,   man kunde emellanåt komma upp i 10 km fart. Hann ju titta på mycket efter vägen, det var kossor och det var lamm, skojade med Lasse och sa, kanske man skulle ta ett och skippa köer och Borgholm, naturligtvis var det bara skoj och jag skulle ju inte kunna laga till ett lamm som jag hade tagit hem levande, det hade säkert fått bli ett sällskapslamm här hemma.. Alla blommorna i vägränen står fortfarande fina i olika färger, jag när jag inte satt och kollade på  internet i telefonen så fanns det annat att se. Men klart att det kändes jobbigt att sitta i kö i 2 timmar och 15 minuter, en väg som annars tar ca 30 minuter.

Väl framme så tog vi oss en tur på gågatan, jag passade på att handla trisslotter. Solen hade nu börjat värma ordentligt och vi var då tvungna att leta skugga för Qlings skull.  En glass ville jag ju ha så till glassbaren tågade vi, men när vi kom fram så var det nästan så att jag backade, vilka köer, verkade som alla ville ha glass denna dag. Men jag ställde mig snällt i kön och kom ju till slut fram och fick beställa mina två glassar. Vi satt oss på en parkbänk och åt glassen och tittade på människor och massor av hundar.

Nu var det bara att hämta bilen och åka upp till Netto, jag hade bestämt mig för att köpa i första hand då lamm men också kött och kyckling till hundarna.. Massor med folk var det, men inte fanns de varor jag skulle ha, jo kyckling till hundarna fick jag med mig och så lite annat i matväg, men inte alls det jag ville ha.  Det är bara kanske 200 meter upp till Ica, så jag sa till Lasse att jag vill springa in och kolla om de kanske har lamm.  Sagt och gjort, Lasse stannade kvar vid bilen, tog ut Qling och satt sig att vänta, tändningen hade han på eftersom kylväskan var fylld.. Inget lamm hade Ica, de hade haft lammytterfile, men den var slut, men de hade entrecot från Naturkött och detta brukar vara bra så jag tog en bit på 1 kg.  Väl tillbaka till bilen la jag köttet i kylväskan, vi satt oss till rätta och vrider om startnyckeln, men bilen var helt död, inte ens ett litet knäpp hörde. Vi har ju assistansavtal så Lasse ringde dem och berätta att vi behövde starthjälp, fick väl vänta ca 30 minuter innan killen kom och startade upp vår bil. Jag berättade då för honom att vi hade haft kylväskan på och han sa direkt att detta var mycket vanligt och att ju äldre batteriet blir ju vanligare är det att det inte orkar med kylväskan. Kan väl då säga att vi måste ha haft tur i alla år, för detta var första gången vi var med om detta och kylväskan har vi ju så gott som alltid inkopplad när vi är ute och åker. Som tur var det fritt på vägen hem  

Nu är vi i alla fall hemma igen, solen har gått i moln, men det är varmt och skönt.. Om någon timme ska jag ställa mig att göra en potatisgratäng till entrecoten som jag hoppas Lasse vill grilla.

Maten blev perfekt

 


Ha en bra fredagskväll

Ia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards