Alla inlägg under juli 2014

Av Ia Hornesjö - 12 juli 2014 12:06

I dag kändes det nästan kallt när jag steg upp klockan 05,50. Olga hade sovit hela natten vid Lasses sida och verkade helt normal, men jag ville ändå ta en temp på henne för att kolla om den nu hade återgått till det normal, men den var bara på 37,4 denna morgon. Men hon var ute och kissade och bajsade och kom sedan in med de andra, men ville helst vara i sitt rum, så hon fick gå som hon ville.

För att inte vara bort för mycket så bestämde vi oss för att få allt uträttat riktigt tidigt denna dag. Så det blev en tidig tur till Löttorp denna morgon, Lasse skulle handla på byggmarknaden och vi trodde att de öppnade 8, men det var klockan 9, så vi körde vidare till macken för att Lasse skulle spela på hästar.. men där var det också stängt fram till 9.00, åkte tillbaka till centrum och handladepå Ica, där efter tillbaka för att tanka på en annan mack. Sen till byggmarknaden igen, de har två släpkärror som de lånar ut och vi var ju först på plats, men det fanns ingen släpkärra, de hade tydligen lånats av någon igår som inte lämnat tillbaka den. Så tillbaka igen till macken för att spela på hästar. Nu är vi hemma igen, men har bara fått hälften gjort.

Fyllde luft i min badmadrass, för nog ville jag ligga på den fast det blåser lite kalla vindar. Tyvärr gick dagen fort med lite besök och hundgos så det blev inget bad för mig.  Sen kom huvudvärk och ledvärk som på beställning, kände att det var oväder på gång och jag fungerade inte alls som jag skulle.

Middagen fick bli inne, regnet hade inte kommit men det kändes isande kallt fast det var ca 18 grader.

 

Istället för grillning så blev det lite smått och gott med räkor.

Kom inte igång ordentligt efter middagen heller utan jag var tvungen att gå och lägga mig. Sov gjorde jag inte men slöade fram till klockan 22.00 då jag började lyssna på fotbollen, hann med att höra att det blev 2-0 till Holland, sen somnade jag.

Sov så där, låg och lyssnade en del på det smattrande regnet som hade kommit och gjort allt lite lättare.

Var upp strax före klockan 06.00 och gav hundarna mat och så fick de bara gå ut en snabbis på tomten, sen gick vi och la oss igen och vilade fram till klockan 8.00 Då brakade regnet lös ordentligt, trodde nästan att taket skulle ramla in.

Söndag var det och inget gick att göra i detta regn

 

Lasse ville till ÖB och köpa en skottkärra och det passade ju bra en sådan här dag. Det blev en del inköpt även för mig på ÖB, sen ville jag ner till köpcentrat i Färjestaden för att gå på Ica och kanske hitta lite billigare mat än här uppe.

Hade tur hittade både entrecote, fläskfilé, kyckling och en hel del annat smått och gott. Plånboken blev även den lite tunnare, men nu har vi nog så vi klarar oss ett tag.

Köpte även hemgjorda kroppkakor, så detta får bli middagen denna kväll.

Ia


Av Ia Hornesjö - 11 juli 2014 19:57

I morse vaknade jag vid femsnåret, hade haft lite svårt att sova eftersom Olga hade betett sig så konstigt under gårdagen. Var nästan säker på att hon skulle föda fram en liten valp. Fick panik och tänkte först och främst på att jag har ju inte matat på henne något eftersom jag fått veta att hon var tom. Sen tänkte jag på att jag har ju inte ordnat något för henne, rusade ut på tomten och kollade i brädsticket efter en gammal pallkrage som jag visste fanns där, gjorde så gott jag kunde för att det åtminstående skulle finnas en valplåda-

 

Placerade denna i mitt lilla datarum och frågade Olga om hon ville prova, visst det var hon snabb att göra.

 

Se lade hon sig utanför lådan och såg så dräktig ut.

Tog febern på henne vid tre olika tillfällen under gårdagen och den pendlade mellan 37-37,7 och fick mig att tro mer och mer på att något var på gång.

Men i morse efter att ha sovit bredvid vår säng så var hon precis som vanligt fast febern var fortfarande låg. Ringde till veterinären och frågade om de tyckte att jag skulle ta en röntgen, men de tyckte gott att jag kunde vänta några dagar och troligen efter de tomma ultraljudet så var hon väldigt skendräktig och ville även skenvalpa. Så idag har hon fått vara med de andra som vanligt.

Började morgonen med att gå till postlådan och då fick Olga hänga med och hon var så glad och lycklig

 

Lasse jobbade på tomten och jag tog det lugnt. När klockan var 13,00 så ringde killen som levererar vatten och sa att han kunde komma till oss om ett par timmar. Passade då på att åka in till Löttorp och handla lite mat till kvällen-

 

När vi var på väg hem från Löttorp så ringde han och sa att han var på väg till oss för det första stället han skulle till hade gått åt skogen för de hade färist och det gav vika för hans tunga fordon..

Bjöd killen på fika och varma kanelbullar medan vattnet fylldes i poolen.

Hundarna var med och kollade vad som hände och när han tog det sista vattnet och fyllde upp hundpoolen så blev de så glada och stod och hoppade runt poolen för att få hoppa i.

När han hade åkt så gick jag upp till Elisabeth, hon hade spelat in Glamour till mig igår och detta ville jag se innan jag såg dagens avsnitt.

 

Middagen tog vi ute vid 18.30 tiden. Började med en liten chevremacka och sedan blev det grillad fläskkotlett med (skuren) beasås, men vad gjorde det , den var god ändå-

Nu är klockan 20.10 och vi har gått in för det började blåsa så mycket och något bad blev det inte av denna dag.

Men om vädret är okej imorgon så kommer jag nog att provbada i poolen.

Nu ska jag sätta mig ner framför TV:n kanske bjuda gubben på en drink.

Allt är lugnt och stilla och ikväll kan jag koppla av.


Ia





Av Ia Hornesjö - 11 juli 2014 06:21

I går blev det ingen blogg, satt mest och surade över att jag inte hade någon pool att få lägga mig i när det var som hetast under dagen.

Det blev ingen lunch för mig, kände inte för detta. Klockan 15 tog vi varsin grillad korv, en nyhet för grillen stod det, chili och vitlök, jag gillade den skarpt, men för Lasse var den lite väl stark.

Klockan 17,00 gick vi på årsmöte i vägföreningen, det var helt tomt när jag Lasse och Royne kom.

 

Så härligt att vi kan ha våra möten på Hornsjöns pensionat och därefter få sitta ner och njuta av den fina landgången som det alltid bjuds på.

Mötet var mer en fullbelagt denna kväll tog ca 1,5 timme och det var mest vatten vi pratade om.

 


Efter mötet satte sig de flesta utomhus och åt sin härliga landgång, en är både god och ser så vacker ut, tyvärr så glömde jag att ta en bild på denna smörgås. Satt och pratade med lite grannar innan vi gick hem och tog oss en liten drink men inget att äta, kände inte för att börja laga mat när jag redan var  mätt.

Satt ute i solen  och bara tog det lugnt fram till klockan 21,00 då jag satte mig för att se en thriller på 11:an.,

Den var väl så där, men när jag hade börjat se den så ville jag veta vem mördaren var, Lasse gick och la sig så det var bara jag och Olga som satt kvar tills klockan var strax efter 23.00

Klockan 24,00 låg jag i sängen i ett nästan lite kallt rum, men somnade gott och fick sova till klockan var 05.30 innan Nellie väckte mig med en puss.

Ia

Av Ia Hornesjö - 9 juli 2014 07:22

I morse fick jag sova till 06,10 och det var jag som vaknade först, inte hundarna, men så fort jag satte mina fötter på golvet så var alla sju på fötter och ville ha uppmärksamhet och mat.  Det hade varit tropisk värme under natter och temperaturen visade sig vara 21,6 grader.

Idag blev det inget bad för hundar utan bara kloklippning och lite urborstning.

Ringde för att höra när mitt vatten till poolen skulle komma, detta skulle jag verkligen behöva nu. Men fick till svar att det inte visste, för det var så mycket turister här nu och det vatten som fanns upp till Böda Sand räckte inte, så några pooler kunde de inte få ta vatten till.. vi betalar skatt för att vi bor här, men sommargästerna är viktigare för turistnäringen.

Blev så sur så jag gick in och gjorde en ananaskaka.

 

Jättegod blev den, jag tog en liten liten bit, gav min kära make en lite större bit, men han måste naturligtvis ha en ännu större med vispad grädde till. Klart att det är kul när de man bakar uppskattas. Så okej.

Efter detta blev Lasse så trött och gick och la sig ett par timmar.

Själv förberedde jag middagen som ikväll blev en enkel kycklingsallad.

 

Varmt var det fortfarande på vår uteplats, men lite skugga gick det att ordna.

Sen blev det Glamour för mig och klockan halv 8 så gick vi upp till grannarna och tog ett glas vin och åt min ananaspaj med grädde. Vi kom hem klockan 23.40 och vi ska fortsätta att se på fotbollen ett tag,

Men bloggar dagen är slut och jag återkommer i morgon.

Ia



Av Ia Hornesjö - 8 juli 2014 06:29

Inatt har vi lyckats med att ha det svalt och skönt inne, har både AC:n och en stor golvfläkt på. Alla fönster är nu näten insatta i, Brukar normalt stänga dörren till vårt sovrum för att slippa ha hundarna i sängen, tycker att det är rätt äckligt med de fästingar som ramalar av dem.. men i natt satt vi bara upp ett galler så att även dörren kunde stå uppe. Fick sova till strax före 6 och det var rätt så skönt, men då såg ju hundarna som stod uppradade vid dörren att vi började gå upp och då blev det liv, för alltid tycker de att vi är för långsamma när de vill ha sin mat.

Temperaturen visade på 20,6 grader klockan 06.10

Eftersom dagen visade sig bli riktigt varm så satt jag igång med att bada vår lilla skitgris Qling och sedan fick han stå på bordet ute i solen och bli torkad, tovutredd, kloklippt med mm mm.

 

Nu var han vit och grann, men detta bestsod endast ett par timmar, för naturligtvis var han under huset och grävde i den kalkrika ölandssanden.

     

Våra andra hundar höll sig nära husse en del helt utslagna i den lilla skugga de hittade runt bordet och andra nedgrävda under grillen.

 

Klockan 11.00 var det dags för gofika med varma kanelbullar. Eller det blev som en lunch denna dag.

Var en tur in till Löttorp för att handla hem lite till kvällens sallad. När vi kom hem var det så varmt på vår terass att det inte gick att gå barfota. Gick upp till Elisabeth och pratade lite.

När jag kom ner hade Lasse vaknat och jag själv satte mig i en stol med fötterna i ett barnbadkar för att få lite svalka. Efter en liten stund kom Elisabeth ner och det är så roligt att hon trotts sin MS tar sig ner till oss, hon gillar att få umgås med våra hundar. Bjöd henne på fika och kanelbulle, Lasse gjorde henne sällskap med att äta två bullar till.

Serverade vår salladsmiddag efter 19,00 denna kväll

 

Denna kväll var det tunnskuren ytterfile som var med i salladen. Till denna serverades en flaska vitt lågalkoholigt vitt sprudlande vin.  

Tänkte titta på Skansenkväll, men den var lika dållig som förra veckan så vi satt ute istället och spelade kort.

Klockan 22,00 bänkade vi oss framför TV:n för att se en underhållande fotboll.

 

Lasse var ute i pausen och tog lite bilder på det han hade jobbat med under dagen, det senaste projektet som jag skojade om att göra en bur till oss för att få sitta i fred när vi äter blev helt klar under dagen.

 

Själv satte jag mig ner framför datorn en liten stund och detta hade tydligen Lasse tagit en bild på. Tur att det är mörkt i rummet så jag inte syns så mycket, satt fortfarande bara i bikini som jag hade gått i under nästan hela dagen.

Klockan var nästan halv ett på natten när jag la mig för att försöka sova och jag tror nog att jag somnade rätt fort och vaknade av mig själv klockan 06.10 på onsdagsmorgonen.

En ny dag har börjat.

Ia


Av Ia Hornesjö - 7 juli 2014 05:49

Idag har vi varit här i 12 dagar redan, gisses vad tiden går fort. Visst har det varit ett par riktigt kalla sommardagar men dessa glömmer man snabbt när sommar står för dörren på riktigt och detta gjorde den igår, nästan så att man var tvungen att uppöka skuggan.

Vaknade denna morgon klockan 05,30 av hungriga hundar, temperaturen var 17 grader och ordentligt disigt,

 

Var så upptagen med att kolla på den grå men vackra himlen så att jag inte såg vad som fanns på marken, men med foppatofflor på fötterna så känns det direkt var man sätter foten och jag hann precis få bort den för att inte skada denna snygging

 

klockan 06.10 hade solens strålar brytit sig igenom dimman.

Satt igång direkt efter frukosten med att bada Sally'

 

Därefter blev det att bära ut denna lilla dam

 

Hon blev torkad, tovutredd och borstad av husse, sen tog jag över trimningen

 

Att bli fönad gillar hon och man ser verkligen hur hon njuter när den varma luften tar tag i hennes fina öron.

När hon var klar och torr så var det dags för mig att gå till postlådan och naturligtvis var det Sally som fick följa med denna dag.

 

Hon är en lycklig tjej som älskar att söka och spåra och har man spårselen på sig och ser en hare så blir hon ju extra lycklig och satt fart efter denna hare. Men när vi kom fram till postlådan så var hon mer intresserad av att få bära hem en tidning.

När jag kom hem ringde jag till min vattenleverantör och naturligtvis var han på semester, men de lovade att skicka en annan kille denna vecka, så det är bara att hålla tummarna att även vädret håller i sig.

Tog en liten paus i allt jobb och åkte upp till Böda Sand, Lasse ville bjuda mig på glass däruppe. Men jag har aldrig under alla våra år här på Öland sett så mycket bilar och folk på Böda. som det var idag. Men klart att folk har ledsnat på det kalla och tråkiga vädret och när solen äntligen lyser så vill väl alla ta vara på dessa dagar.

 

Hade bara min mobil med mig så det är svårt att göra sig en uppfattning av hur mycket folk det verkligen var.

När vi kom hem så var Lasse trött och ville sova lite middag. Själv kände jag för att bara ligga på terassen och sola, men det var så varmt så jag klarade inte detta, gick och fyllde upp ett badkar med vatten för att ha något att svalka mig i.

Dagen har bara förflutit och snart var det dags för mig att sätta mig till ro och se på Glamour. Men innan dess hade jag gjort iordning vår middag som denna dag bestod av en lätt räksallad med lite rostat bröd och ost.

 

Efter denna middag så blev det att sätta oss och spela lite kort innan jag gick in för att kolla på Lotta.

Nu lägger jag ner denna bloggdag och sätter mig till ro framför TV:n

Ia



Av Ia Hornesjö - 6 juli 2014 06:36

Fick sova till klockan 06,00 i morse, men kände mig egentligen inte alls utsövd, men plikten kallade och jag gick upp för att utfodra hundarna. Tittade på termometer och den visade redan då 19,6 grader. Efter frukosten så blev det lite hundgöra. Började med Nemo.

 

Naturligvis fanns det de som var lite avundsjuka och samlades under trimbordet

Kollade lite på hundarna som låg där under och såg att nog borde jag ta även Olga denna dag, så när jag hade överlämnat det sista till husse så tog jag in Olga i duschen.

 

Så denna tjej blev både tvättad, fönad och trimmad denna dag.

När allt detta var klart så tog jag med mig Olga till brevlådan

 

På vägen hem såg jag att Elisabeth hade vaknat och satt på sin terass, passade på att gå in till henne och snacka lite och låta Olga få lite kärlek där hemma.

Ner ner igen och tog det mest lugnt. Lasse kände för att orka med att jobba lite med vår inghägnad för att få äta ifred.

Elisabeth kände för lite hundkärlek så hon tog sig ner till oss och kom och satte sig någon timme. Vi hade bestämt att gå ner till Hornsjön idag och ev. åka helikopter, men så gick klockan fort och helt plöstslig så var det för sent. Hörde av en granne som hade åkt att de var uppe under fem minuter och det var inte mycket man såg, så där sparade vi 500 kr.

 

Varmt var det så det förslog denna dag, denna temperatur är tagen i skuggan vid 15.00 tiden.

I kväll blev det grillade hamburgare med lite grillade grönsaker.

 

Allt ligger på grillen

 

Killarna har placerat sig runt grillen och sover djupt.

 

Det börjar bli klart och vi sätter oss till bords

 

Min tallrik

 

Klockan är nu 19,00 och temperaturen har fallit lite men dessa dryga 24 grader är underbara.

I kväll blev det ingen efterrätt utan bara kortspel.

Kanske bjuder jag maken på en kanelbulle och en kopp kaffe.

Men nu avslutar jag denna blogg.

Ia 


Av Ia Hornesjö - 5 juli 2014 08:56

Natten var jobbig, vaknade titt som tätt och när klockan var fyra så var jag tvungen att stiga ur sängen, naturligtvis var vissa av hundarna direkt på benen och trodde att det var morgon, men jag sa till på skarpen att de fick gå och lägga sig igen. Detta gjorde de och höll ute till klockan var strax efter fem. Lika bra att stiga ur sängen och ge dem sin mat, de fick springa ut och rasta av sig och kom sedan in nöjda och belåtna..Gjorde något som jag aldrig brukar göra, gick och la mig igen och somnade om och vaknade när klockan var 06,50, Lasse sov hårt och snarkade så jag hade inte hjärta att väcka honom utan jag smög mig upp och tog cykeln till brevlådan. Väl hemma satte jag mig i solen och läste Ölandsbladet och sedan DN.  Lasse sov fortfarande och jag lät honom göra detta..  Frukosten som brukar vara över innan klockan 06,00 var idag inte klar innan klockan var 08.45

Lasse försökte sig på lite jobb men med feber i kroppen var det svårt att komma igång. Vi valde istället att åka på Böda Marknad, men vilket skit det var, 98 % var kläder, sen fanns det ett tält med lite kökssaker och ett med en massa hårprodukter.. Sen var det även några loppisar.. nej att denna marknad kan vara i två dagar fattar jag inte. Lasse köpte soppåsar och jag köpte fryspåsar, tog ett par lotter men bara nit och så fikade vi där. På hemvägen skulle vi handla och nu valde vi att åka upp till Byxelkrok och gick på Ica, köpte entrecote för 245 kr kg och öländsk färskpotatis för 10 kr kg, en knippe sparris och lite andra grönsaker. När vi kom hem så var tomten som en het gryta, orkade bara inte vara ute utan gick in och satt en deg istället.  Ja hur dum kan man vara när man svettas och går in och sätter på ugnen och ställer sig att baka.  Men det var precis det jag gjorde, en orkade bara göra en deg på 5 dl mjölk, detta brukar ge mig ca 50 bullar, men jag bara orkade inte stå och göra så många så det blev stora i stället och bara 35 stycken

 

Stora var det redan innan gräddningen

 

och större blev de.

Sen när Lasse vaknade så fick han sätta på grillen, jag ställde mig med potatisen och ordnade till grönsaker och kött som skulle på grillen.

    

Helt okej var denna svenska entrecote och sparrisen var så mjäll och god.

 

Avslutade middagen med jordgubbar och grädde.

¨Klockan är bara 20.00, men jag känner mig trött och orkar inte så mycket mer denna dag, så jag sätter mig i soffan och kollar på TV.

Ia




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards