Alla inlägg den 21 augusti 2016

Av Ia Hornesjö - 21 augusti 2016 20:32

Började dagen med frukost tillsammans med mamma och pappa.

 

Några som blev riktigt glada när de kom in var våra tre tjejer. Normalt så är de rätt hoppiga, men det är som om det förstår att mormor får vi inte hoppa på. Men Olga vill hela tiden vara nära mormor och det är så svårt att få henne att förstå att det gör hon in hennes ben när Olga envisar med att ligga i mormors knä

Vi åt vår frukost och sedan tog jag cykeln ner till brevlådan för att hämta tidningen innan vi började med att ge hundarna derara morgonmål

Funderade på om vi skulle ta mamma och pappa med oss till Borgholm, men vädret var inte det bästa så det fick bli en liten sightsing runt norra sidan av ön i stället.

Avslutade med att åka ner till Böda hamn för att köpa lite havskräftor. Dyrt är det men så gott.

Sen satt vi mest inne och kollade på Maraton och sedan lite annat som hade med idrott att göra.

Jag sa till mamma och pappa att de skulle gå in till sig och ta en liten siesta medan jag gjorde iordning middagen, men snart var de tillbaka för att kanske kunna hjälpa mig, men jag avr klar.

 

Det blev ostlåda och en massa olika skaldjur. Vi drack snaps och vin till detta.

Var kul att bjuda på just havskräftor för det var något som mina föräldrar aldrig hade ätit förut.'

Nu är klockan 20,45 och jag börjar känna mig rätt mör. Men det blir säkert att vi sitter kvar och kollar på lite TV några timmar till.

Men bloggen lägger jag ner nu

Ia



Av Ia Hornesjö - 21 augusti 2016 07:02

Pappa skickade ett sms till mig vid 6-tiden på morgonen och berättade att de nu var igång med att packa bilen inför Ölandsresan

Klockan 7 hade de räknat med att komma hemmifrån och så blev de även.

Vi visste nu att om man räknar med en vanlig resa som brukar ta ca 6.5 timme med rast så tänkte jag att en dag som denna med både dimma och en massa aktivitere mellan Kalmar och Öland så borde det ta i alla fall minst 7 timmar. Vi åkte in och handlade på morgonen och skulle även besöka

Elektroluxbutiken för att fråga hur man rengör vår nya diskmaskin, det står att man inte får ta bort några armar, men hur gör man för att få ut det som kan samlas där. Men naturligtvis som det ofta är här på Öland så var denna butik stängd just idag.

Passade då på att gå in och köpa några öl på det nu nästan tomma systembolaget.

Hem och jag satte igång med att göra en stor mousaka, vet ju hur mycket mamma gillar detta och idag var det ju hennes dag vi skulle fira med en god middag.

 

Vid 13 tiden satte jag mig ner och tog ett litet glas rött, var helt slut efter denna förmiddag. Vi planerade för hur vi skulle göra med hundarna när mamma och pappa skulle komma, vill ju inte att de alla springer fram och slår omkull dem. Men tanken blev inte så lång för helt plötsligt började hundarna skälla och vi hörde mammas och pappas bil på ingående.

Fick in killarna i ett hus och två tjejer i vårt hus, naturligtvis fick vi inte in Yra för hon bara måste hälsa först.

Helt otroligt, klockan var bara 13.20 så att resan hade gått bra förstod vi.

När alla kassar var inburna från deras bil så sa jag till dem att nu får ni sätta er ner och ta det lite lugnt och få något i magen

 

Det var ju mammas dag så här två dagar efter hennes 90-årsdag och vi hade köpt lite sådant som vi vet att mamma gillar.

En whisky kändes inte fel tyckte både mamma och pappa

 

Det blev någon timme som vi bara satt och pratade och hade det skönt i solen.

Jag frågade om mamma och pappa inte skulle vila lite innan middagen, men ingen av dem tyckte att de behövde detta.

Så var vi snart framme vid middagen som idag jag hade planerat som en Grekisk afton, något som jag vet att både mamma och pappa gillar

  

Lasse ställde sig vid grillen med pappa som sällskap och nu kom lite öl fram också. Själv stod jag i köket och gjorde klart det sista innan vi kunde sätta oss till bords

   

 

Ja så var nu denna dag till ända och jag hoppas att mamma och pappa ska kunna sova i den låga sängen i lilla huset.

God natt

Ia

    

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards