Alla inlägg den 1 augusti 2018

Av Ia Hornesjö - 1 augusti 2018 08:28

Även denna natt blev jobbig och vaknade redan halv 5 men efter att jag varit upp och gett hundarna mat och släppt ut dem så la jag mig i sängen igen, men inte gick det att somna om   så jag fick väl nöja mig med de nästan 2 timmar som jag i alla fall fick till.

  Klockan 5 när jag var uppe och rörde på mig så var solen alldeles röd i öster och i väster var det en tjock dimma, allt sånt som man då vet att det kommer att bli ytter liggare en het och olidlig dag både för oss 2 och 4 benta.

Fast det var jobbigt igår så lyckades jag med en del möda att nå mina mål för dagen och  det blev även lite till. 

Idag åker Mona och grabbarna hem efter att de har varit i sin stuga i 1 månad.  Har som vanligt lovat att ta hand om hennes kyl och frys innan jag stänger av dem och städar ur dessa inför kommande vinter. Men detta blir nog inte att jag gör förrän i morgon.

Tänk att vi nu är inne i augusti, fattar inte var alla månader tar vägen, men det är väl så att ju äldre man blir desto fortare går åren.

 Fölt ös blev det i alla fall fram till klockan var 12.00

Vi jobbade inomhus med att flytta möbler      Helt plötsligt var det lilla förrummet fyllt med bokhyllor och alla mina hundrosetter från SMöök och Ronneby fick plockas ner..  Sen var det det stora 50-tals linneskåpet som jag bara ville ha för en massa år sedan som nu måste bort   det om inte längre än till lilla hallen där hundarna sover för att det är svalast, men det ska bort därifrån när vi får hit några starka karlar som kan hjälpa till, lovar att det väger massor.

Nu var vi rätt trötta och tog bara varsin kopp med yogurt innan vi åkte in till stan för att handla lite som fattades. Passade på att besöka först vårdcentralen för Lasse skulle boka tid till blodprovstagning och sedan in på ett loppis där vi hittade en rolig sak so jag i första hand tänkte på att hundarna kunde ha.

Handlade på Ica och sedan var det sista loppisdagen för denna säsong på Byggdegården, men där hittade vi ingen ting.

Hem och klart vi måste prova vårt lilla loppisfynd för 20 kr

Försökte få in hundarna i denna härliga vattenstråle, men de fattade inte alls vad jag pratade om, men jag gillade denna och stod länge och väl innan jag var helt genomvåt.

Nemo sprang runt mig och visade att han ville leka, så jag tog hans metallburk och kastade in den i vattenstrålen och detta var ju superkul tyckte Nemo, men efter efter ett tag så tog orken slut och han la sig i skuggan med sin lilla burk mellan benen.

Det blev sedan mer innejobb innan jag tog en snabb iskall dusch och sedan satte mig till rätta i en solstol och lyssnade en timme på min ljudbok.

Snart var det även dax för middag och idag fanns det ingen ork att stå vid en varm spis. Bestämde mig för att snabbtina lite räkor och göra varsin landgång till middag

     helt okej och gott var det .

Något bad blev det aldrig för mig denna dag då jag tyckte att vattnet var alldeles för grönt    .

Efter middagen gick vi ner till Monas för att kolla vad som fanns i kyl och frys och det var som vanligt en massa. Fattar inte varför man köper hem så mycket mat när man vet att man snart ska åka hem, men klart att det är bra för oss, alltid hittar jag på något att använda hennes varor till.

 Hem och stoppade in alla Monas varor i min frys och och kyl innan vi sedan tog en tur även denna dag utan hundar ner till brevlådan.

Som vanligt blev det lite kortspel och ett glas vin.

Men nu är klockan snart 21.00 och jag ska försöka få bort alla mina svettningar och sätta mig till ro i soffan.

I morgon är en ny dag och då får vi besök.

Ia

 
 

 


Av Ia Hornesjö - 1 augusti 2018 07:26

Seg natt som gjorde att jag somnade om denna morgon och vaknade inte förrän vid 8-tiden.

   

Hade i alla fall lyckats med mina steg igår och det var ju alltid något.

Det var 25 grader redan denna tidiga morgon och luften stod helt stilla. Kände att idag promenerar jag ensam till postlådan, men så fort jag var utanför grinden så satt Qling vid mina fötter och bad så snällt om att få följa med.

Han flåsade mycket och jag fick ta det riktigt lugnt för att han inte skulle falla ihop, så kändes det i alla fall.

När jag kom hem igen hade Lasse börjar med att flytta möbler i storstugan inför dagen som vi ska lägga nytt golv. Det är ju lite pyssel när man har litet och alls ska flyttas fram och tillbaka.  

Själv tog jag med mig en flaska vatten   och ölandsbladet, satte mig lite i skuggan och läste. Var helt slut efter morgondagens promenad och orkade inte hjälpa till inne i huset.

Tänkte ta mig ett dopp i poolen, men denna värme och nu 30 grader i vattnet gjorde att det vuxit till sig en del alger  Hela termometern blev grön av det likasinnade vattnet och jag kände absolut ingen lust att stiga ner i detta. Kollade PH och det var alldeles för högt så det var bara att försöka sänka detta innan jag klorerar på nytt och hoppas på ett blått vatten igen.

Fanns inte så mycket jag kunde göra, att röra mig gick inte utan att svetten rann från både håret och kroppen.  Hundarna led och ville helst vara inne i stugan, men när jag satte på vattenspridaren lite grann så kom de alla och man kunde verkligen se hur glada de blev av detta vatten. Olga hade ingen som helst lust att lämna det strilande vattnet   utan stod kvar en lång stund och när hon klev ur så var hon helt genomvåt och det kändes så bra.

Ja var skulle man ta vägen denna dag, det var frågan   Pool termometern som ligger vid poolen visade nästan 50 grader, termometern vid dörren   hade gott i topp och vid vår svalaste plats var det även där alldeles för varmt att vara   .. Inne var det i alla fall lite mer behagligt med sina dryga   grader fast AC stod på 17 så gick det inte att få svalare i storstugan.  

Vi tog en tur in till centrum för att handla lite ägg (det hade jag glömt igår) och det var så skönt att sitta i den svala bilen.

När vi kom hem så smakade det bra med lite vanilj yougurt och återigen massor av vatten.

Tog i alla fall en timme i solstolen och min ljudbok, måste ha somnat till för helt plötsligt hörde jag att Lasse gav hundarna mat och så mycket tyckte jag inte att klockan kunde vara, en den hade hunnit bli strax efter 16, så min timme i stolen hade nog blivit lite längre.

Var ner till Elisabeth och vattnade hennes alla blommor och kryddor innan jag började med middagen som var mycket enkel, bara rester från gårdagen och lite bacon så blev det en pytt av detta        Lasse ville ha ägg till sin pytt, jag tog lingonsylt.  Hade fått en flaska med något som man ska dricka till öl, det är bittert så egentligen är det något i min smak, men har inte vågat smaka, men så igår så frågade Lasse om vi inte skulle ta en sån liten sup till middagen och klart jag ville prova 1 glas Mummelman var inte alls så dumt om man drack det fort.

Lite glass och kortspel blev det innan vi tog vår promenad, denna kväll helt utan hundar och ingen av dem protesterade.

Sen blev det Morden i Midsommer innan det var dags att krypa ner i sängen.

Ia

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards