Alla inlägg den 29 augusti 2013

Av Ia Hornesjö - 29 augusti 2013 07:38

I morse klockan 05.12 väcktes vi av att tikarna gav skall och ville ut, Lasse var först ur sängen och släpte ut dem, klart att de då var tvungna att springa fram till stugan där hanarna just nu befinner sig och väcka upp även de, så det blev ett himla liv här nere i skogen.. men killarna fick skälla tills tikarna hade gått in och sedan var det deras tur att få gå ut.. lite stressigt känns det med hanar och löptikar.

Somnade om efte detta och började drömma, men mitt i en dröm så blev jag åter väckt att hundskall och nu var klockan 07,15, så tjejerna hade nog fått för sig att maten skulle vara serverad.

Kom i alla fall fort på benen och gjorde mig i ordning för en hälsosam cykeltur där jag kopplade av en liten stund och fick en härlig hälsning av ungtjurarna.

Lasse höll på med sitt nya projekt med vår altan och jag satt och läste lite, när allt var klart så hade klockan hunnit blir över 12 och vi åkte in till Löttorp för att handla hundmat..

Torsdagar är en höjdpunkt på Morells, då är det kroppkakor, fyra stora bollar för 85 kr + 10 kr för något att dricka, man får även sallad, bröd och smör.. det är nästan som om folk vallfärdar till Morells denna dag, de kommer med sina byttor, kastruller och mycket annat för att köpa sina kroppkakor.. vi har bestämt att vi ska äta detta fyra gånger under vår tid här på Öland, vi har bara hunnit med en gång denna säsong och tänkte att idag är det en dag som vi kan unna oss dessa.. vi har lite bråttom hem, flera tikar som löper och lite halvknasiga hanar, då vill man inte vara borta för länge.. när vi kommer in på restaurangen så säger jag att jag vill ha fyra kroppkakor, det är ju helt okej, men så säger jag att jag vill ha dem med mig hem, då är det stopp, tyvärr så kan de inte sälja några till oss, de måste finnas kvar till deras kunder, säger hon. Förklarar att de har misslyckats med ett kok och inte har så många, men nu fattar jag ingenting, det blir väl inte fler om vi sitter där och äter eller om vi tar dem med oss.. Lasse blir jätteförbannad, förstår honom, han var inställd på kroppkakor idag och så är man inte en värdig kund.

Vi åker hem, nu har vi inte köpt hem något annat än det som skulle vara till kroppkakorna, men ett par smörgåsar kan jag få fram från frysen. Lasse säger att vi kan åka igen och handla, men jag har tappat intresset för detta... kollar i frysen och hittar 2 fläskkotletter   , i kylen har jag en grillost två tomater lite färsk rödlök, fyra potatisar finns i kylen och i skafferiet finns även 1 påse beasås.. Hade ju köpt hem grädde till kroppkakorna en citron till morgondagens räkor, känner att jag är irreterad och måste få något gjort, hittar ett recept på en citronpaj, passar ju bra när man är sur.. Slänger i hop den och väntar i 40 minuter innan den är klar.. sen går jag upp till Elisabeth och snackar medan pajen står och svalnar lite, ner igen, skär av en bit och går upp till henne igen och vill att hon provsmakar..  

Tar cykeln ner till postlådan för att se om vi har fått någon post och den var ju inte så där jättekul, det var min restskatt på 5000 kr, den kunde jag väl ha fått slippa en sådan här dag.

Hem och börjar förbereda middagen..    

Lasse står vid grillen när jag sitter och kollar på Glamour och när denna är klar så är även maten klar.

 

Smakade bra.

Äter och spelar lite kort innan klockan 20.00 då vi går in och sätter oss vi TV:n.. jag vispar ihop lite grädde och serverar Lasse en bit citronpaj med grädde.. den ör god men mäktig, men hur mäktigt det än är så sätter Lasse i sig ytterliggare en rätt stor bit. Det är ju kul när man får beröm i alla fall.

Ser på TV fram till klockan 22.00 då Lasse släpper ut tjejerna för en kvällskiss.

Det blir en tidig kväll att krypa ner i sängen och lyssna på Karlavagnen.

God natt

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards