Alla inlägg den 27 augusti 2019

Av Ia Hornesjö - 27 augusti 2019 07:34

 

Idag fick allt bli samlat. Morgon klockan 06,00  17 grader,  sovit hade jag gjort mer än vanligt denna natt och att jag inte kom upp i mina 10 tusen steg fick väl så vara

 

Men vad denna dag sedan skulle komma med när det gällde hettan hade jag inte alls planerat. Det var så mycket jag hade tänkt företa mig som bara inte gick.

 

Men Z:s och min första promenad var i alla fall ganska så skön för då hade inte den riktiga hettan slagit till.

Enligt prognosen så skulle det kunna bli uppåt 30 grader idag och på förmiddagen höll sig temperaturen på   dessa grader och det är ju en ganska behaglig temperatur om man har någon skugga att gömma sig bakom, något som vi inte har på vår tomt.

Skulle skrubba ren hundarnas pool innan den kan läggas undan och tog upp den på vår uteplats där det visade sig vara 40 grader   och där kunde jag bara inte stå.. Drog med mig poolen till baksidan och la denna över ett bord för att sedan börja skrubba, svetten rann och glasögon blev bara dimmigare och dimmigare och vattenflaskan som stod bredvid mig tömdes fort.

Gjorde varsin macka till mig och Lasse och skulle försöka att hitta en plats att sitta på, men var jag än kollade så var det alldeles för varmt. På vår uteplats under taket där det i alla fall är skugga och fläkten står och går var det    när vi skulle sätta oss att inta denna macka.  Men det var bara att tänka om och gå in och sätta oss i huset där det bara är 20 grader med hjälp av AC.

Värmen bara fortsatte och efter en dryg timme så visade sig temperaturen vara    under taket.

Lämnade tomten för att åka in till   Löttorp med massa kartonger som jag skulle slänga efter att ha rensat en hel del i husvagnen där jag har alla loppisprylar.

 

En sån här varm dag ville jag ha något enkelt till middag och jag föreslog rostbiff för det vet jag att Lasse gillar.  In på Ica för att handla detta, först in i den idag härligt kalla kylavdelningen för att hämta mjölk och potatissallad.  Sen till delikatessdisken för att ta rostbiff, men som vanligt hade jag otur och just detta fack gapade tomt, så det var bara att tänka om. Först tänkte jag gå tillbaka med potatissalladen men kände att vi har ju en kryddkorv kvar sedan i går och sen har jag 2 hamburgare kvar i frysen, så jag får väl tända grillen i alla fall.

När vi kom hem så letade jag reda på den svalaste platsen för att få ett par timmars avkoppling med min ljudbok.

Så klockan hann bli nästan halv 7 innan vi satte oss till bords denna afton och nu var det bara 29 grader på vår uteplats.

    Maten blev god och den kalla lättölen gjorde gott i värmen.

Sen blev det i alla fall en tur med hundarna ner till brevlådan, men Lasse kände bara för en hund och då fick det bli Qling för honom och Z för mig.

Stannade och snackade med våra vänner vid postlådan och de har haft mops i alla år, men precis som vi har deras varit i ungefär samma ålder och de har minskat från 5 till 1 hund detta år. Men nu har de av samma uppfödare som de haft i alla år tingat en ny liten stjärna, en svart kille. Tyvärr hinner vi ju inte få träffa honom förrän nästa sommar, men bilder finns och dessa ska jag kolla på.

 

Samma visa denna kväll att vår inomhusantenn inte vill hänga med på just 4:an och jag kände mig ganska bitter när det blev en massa avbrott i serien som jag ser.

 

Men jag såg hela i alla fall, med vissa avbrott innan jag städade hela köket från varje liten smula för att inte den lilla musen skulle ha något att hitta.  Men den kommer ändå varje natt och den måste vara liten för fällan slår inte igen.

Klockan är nu snart 23.30 och jag ska lägga mig för att få sova några timmar.

God natt

Ia

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards